zigge
Jag är en Nybörjare när det gäller trädgårdsarbete. har lånat böcker, läst på internet osv, men jag behöver börja från början.

HUR GÖR MAN EN RABATT?

Alltså från början, inte vad jag ska stoppa i den utan från att jag har en gräsmatta till att det är en jordhög att sätta växter i.

Jag har en lätt sluttande gräsmatta med några träd i, nu vill jag göra det lite mer levande och trivsamt.

Hur gör jag en rabatt enklast? behöver nåt att träna på.

Är det nån som vet nåt informationsställe på nätet där man kan läsa sig till grunderna.

Tack på förhand
Sollan
Jag brukar köra en enkel variant...
Där man vill ha rabatten gräver man upp gräset och vänder på torvorna (eller tar bort dem). Sedan kan man använda torvblock eller stenar för att bygga upp kanten. Fyll på med bra jord och gödsel och plantera.
Det är bra om du vet hur solig/skuggig platsen du valt är så du kan välja växter efter det.
Låna trädgårdsböcker från bibban eller köp någon egen bok, där finns det oftast mycket tips att använda sig av.
Det är inte särskilt svårt och man får experimentera sig fram. Börja med en liten rabatt och pröva på!
Lycka till!
pisanggoreng
CITAT (Sollan @ 18-08-2005, 20:26)
man upp gräset och vänder på torvorna (eller tar bort dem).

Räcker det att vända på tovorna?

Det verkar ju toppen! smile.gif
kerstin z5-6
För att vara aldeles säker kan man lägga våta dagstidningar -hela ej delade över grästorvs ytan -Fyll på jord -5 påsar för 100 kr duger-gärna komposterad kogödsel -tillför naturgödsel till våren -plantera!
Ett ställe på nätet ? HÄR laugh.gif laugh.gif
Här finns både goda råd o album att titta i o inspireras av
Välkommen
Hälsar K smile.gif
gammelnalle
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-08-2005, 23:12)
För att vara aldeles säker kan man lägga våta dagstidningar -hela ej delade över grästorvs ytan -Fyll på jord -5 påsar för 100 kr duger-gärna komposterad kogödsel -tillför naturgödsel till våren -plantera!
Ett ställe på nätet ? HÄR laugh.gif laugh.gif
Här finns både goda råd o album att titta i o inspireras av
Välkommen
Hälsar K smile.gif

Kan fröerna läsa???

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

b
kerstin z5-6
nalle ! Du vet vad jag menar ! laugh.gif
zigge
Tack för svaren.

Nu har jag börjat, jag har grävt upp en fyrkant, köpt lökar från Odla.nu, väntar på gödsel, köpt en sån där duk att ha under eller över jorden vilket är bäst? Ska jag lägga duken klippa hål för växterna lägga på mer jord plantera lökarna eller? Ska jag hoppa över duken och hoppas på att det inte bara blir ogräs? Kan jag plantera nu eller ska jag bara sätta lökarna?

Jag har planterat prydnadskörsbär ca 3m höga, kan man plantera clematis en vid varje träd som får klänga och ge lite färg i träden eller ska jag vänta med det.

Har även planterat en Hängask passar clematis bättre där? Eller har ni nåt annat förslag?

MVH
Zigge
kerstin z5-6
Duk om du ska ha sådan, är bra runt rabattkanten= Jord/gräsmatta och en bit över den -sen får du kanta din rabatt med något också , nedgrävda impregnerade brädor , sten eller annat -Annars växer gräsmattan in ganska fort
Duken ska -om den ska vara i själva rabatten -ligga i botten -direkt ovanpå grästorvorna -eller urspungsjorden -sen på med den riktiga rabattjorden

Clematis tror jag blir fint i prydnadskördsbär -då de är vackra med blom tidigt på våren -men sen bara gröna blad -där kan Clematis lysa upp resten av säsongen
Du kan plantera lökar och perenner samtidigt -gärna lökarna i bakkanten -då de blommar först -sen kommer perennerna o döljer de nervissnande lökbladen
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon