zigge
Jag är en Nybörjare när det gäller trädgårdsarbete. har lånat böcker, läst på internet osv, men jag behöver börja från början.

HUR GÖR MAN EN RABATT?

Alltså från början, inte vad jag ska stoppa i den utan från att jag har en gräsmatta till att det är en jordhög att sätta växter i.

Jag har en lätt sluttande gräsmatta med några träd i, nu vill jag göra det lite mer levande och trivsamt.

Hur gör jag en rabatt enklast? behöver nåt att träna på.

Är det nån som vet nåt informationsställe på nätet där man kan läsa sig till grunderna.

Tack på förhand
Sollan
Jag brukar köra en enkel variant...
Där man vill ha rabatten gräver man upp gräset och vänder på torvorna (eller tar bort dem). Sedan kan man använda torvblock eller stenar för att bygga upp kanten. Fyll på med bra jord och gödsel och plantera.
Det är bra om du vet hur solig/skuggig platsen du valt är så du kan välja växter efter det.
Låna trädgårdsböcker från bibban eller köp någon egen bok, där finns det oftast mycket tips att använda sig av.
Det är inte särskilt svårt och man får experimentera sig fram. Börja med en liten rabatt och pröva på!
Lycka till!
pisanggoreng
CITAT (Sollan @ 18-08-2005, 20:26)
man upp gräset och vänder på torvorna (eller tar bort dem).

Räcker det att vända på tovorna?

Det verkar ju toppen! smile.gif
kerstin z5-6
För att vara aldeles säker kan man lägga våta dagstidningar -hela ej delade över grästorvs ytan -Fyll på jord -5 påsar för 100 kr duger-gärna komposterad kogödsel -tillför naturgödsel till våren -plantera!
Ett ställe på nätet ? HÄR laugh.gif laugh.gif
Här finns både goda råd o album att titta i o inspireras av
Välkommen
Hälsar K smile.gif
gammelnalle
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-08-2005, 23:12)
För att vara aldeles säker kan man lägga våta dagstidningar -hela ej delade över grästorvs ytan -Fyll på jord -5 påsar för 100 kr duger-gärna komposterad kogödsel -tillför naturgödsel till våren -plantera!
Ett ställe på nätet ? HÄR laugh.gif laugh.gif