Trottoarbonden
18-08-2005, 16:35
Mitt olivträd som jag odlar i en kruka har blivit sot-svart på stammen och på grenarna, prydnadsstenarna i krukan har också blivit svarta. På grenarna ser jag "vårtor" som är mörka och när jag pillar bort dom ligger det ett vitt pulver i dom. Getingarna har blivit mycket intresserade av trädet. Någon som har en aning om vad det kan vara och vad man gör åt det? "Smittar" det?
/Johanna
Åsa, mälardalen zon 2
19-08-2005, 09:48
De där vårtorna gissar jag är sköldlöss de avger honungsdagg, sotdaggssvamparna som växer i honungsdaggen gör växterna svarta.
Provadotabletterna som sticks ner i jorden brukar vara effektivt men du kan då inte äta ev. oliver som finns på plantan.
Och JA sköldlöss brukar kunna sprida sig ganska bra så det är bra att behandla även andra krukväxter i närheten med ex. Provado.
Trottoarbonden
20-08-2005, 12:59
Hej!
Tack för tipset. *rusar iväg och handlar*
/Johanna
Ophelia
20-08-2005, 18:52
Du kan snabba på utrotningen genom att tvätta bort lössen coh honungsdaggen från bladen. Jag har gnuggat bladen försiktigt för hand och spolat rent. Blivit av med både löss och dagg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.