Kan jag kratta in gräsklipp under min halvårsliguster eller är det för starkt?
Tycker liguster om täckbark? Eller är det fel ph?
/aja
Jag tror inte att du ska ge den gräsklipp nu, det är väldigt kväverikt och risken är att den inte slutar växa i tid så att den fryser ihjäl. Man brukar sluta att lägga på gräsklipp runt midsommar.
Mvh
Fenja
Marie zon3
25-08-2005, 13:27
Hejsan,
Jag förbrukar täckbark i mängder och har bla lagt det runt min liguster som jag satte i våras. Jag tror inte att det ger fel ph värde men den skäl kväve ur backen när den bryts ner, min teori är dock att om man gödslar rätt borde det fungera ändå. Så alltså, täckbark i höst och gräsklipp (eller hönsgödsel) på våren så borde du få balans. Min häck har vuxit som tusan fast jag la täckbark direkt när jag satte den, jag kommer dock att gödsla i vår!
mvh/Marie
Hönsgödsel är nog ingen ide med tanke på grannarna, vill inte bli bortjagad från kvarteret. En kompis föräldrar gödslade med hönsgödsel och grannarna skrev protestlistor!! haha
Så jag kan alltså lägga täckbark i höst......en sak jag undrar är om jag sen i vår börjar lägga in gräsklipp, lägger jag det på barken då?
Jag vill att min häck ska ta lite fart. Gav kogödsel i våras men det blev såååå mycket ogräs, speciellt i kogödslet. Ska man blanda upp det?
Är gräsklipp ett bra gödsel?
Finns det ngt bätte?
Vi har blåkornat lite var stanns i trädgården, är det ngt för häckar? Vill liksom att den ska skjuta fart!
Har köpt bevattningsband så den ska få sina 15 mm/veckan iallafall.
Jag är helt novis när det gäller växter, och är helt förbluffad över att åtminstone vissa växter överleft sin första sommar i min nyanlaggda trädgård.
/Aja
Marie zon3
26-08-2005, 14:32
Hejsan,
Jag har bara hållit på i 4-5 år men enligt min mening är gräsklipp det bästa man kan använda! Men som tidigare är sagt måste man passa sig för att lägga det för sent på säsong för det tillför kväve som gör att växterna fortsätter att växa istället för att förvedas och gå i vila inför vintern. Inte efter midsommar är en regel som jag hört. Annars tillför gräsklipp näring, mullämnen, gör så att fukten hålls kvar och att inget eller mindre ogräs gror plus att det blir varmt och gott om fötterna för växterna. Om jag hade gräsklipp så det räckte till alla mina rabatter så skulle jag bara använda det! Men det förmultnar fort och man skall inte lägga på för tjockt (jag vet inte exakt men mellan 5-10 cm brukar gå bra).
Eftersom gräsklippet inte räcker lägger jag på lite drygt 1 dm täckbark för att hålla fukten, hålla undan ogräs och så tycker jag att det ser snyggt ut. Detta förmultnar också och det räcker inte så mycker mer än en säsong kanske två. När detta har förmultnat kan du lägga på gräsklipp tycker jag, fram tills dess kan du använda typ blåkorn att gödsla med.
mvh/Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.