Full version: tomatproblem...
Sollan
Jag sådde tidigt i våras tomater, Tiny Tim och Tigrella. Satte dem i hästgödsel och de har växt, blommat och bildat en massa kart.
Men karten vill inte mogna! En del av tomaterna spricker (har det varit för mycket regn?) en del av karten trillar helt sonika av och något kart har fått skador(gropar , mjukt kart). Till råga på allt börjar nu Tigrella kvistarna gulna och det ser ut som de håller på att dö. Och jag har inte lyckat få en enda mogen tomat ännu!
Tomaterna står under takutsprånget för att skydda dem för allt regn (vattnar vid behov) och de har fått det soligaste stället jag nu kan uppbringa denna blötsommar.
Vad ska jag göra?
Micke
Att karten spricker den här tiden är inget ovanligt, inte ens i yrkesodlarnas växthus. En sak som kan inverka är att vi den här årstiden får större och snabbare temperaturskillnader mellan dag och natt (jämfört med juli) som kan leda till spänningar i tomaterna, men framför allt har (natt-)luften blivit fuktigare vilket försämrar plantornas avdunstning (och när de inte kan bli av med det vatten de tagit upp, pumpas vattnet in i frukterna som sväller och spricker). För att motverka temperaturskillnaderna kan du åtminstone ställa dem mer i västerläge så att morgonens snabba temperaturstigning inte påverkar så mycket. För att förbättra avdunstningen borde du kanske helt enkelt ta in dem till något ställe med torr luft över natten. De gulnande bladen kan bero på så många olika saker, så det kanske någon annan kan gissa på.

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon