Full version: Är detta ogräs
astrid.m.s
Min näckros har inte blommat denna sommar och ingen knopp syns till. sad.gif Den har i vanlig ordning fått näringskula och den har inte stått djupare än förut. Skillnaden är att den även fått ny jord. Vi har haft en fin och solig sommar och den andra näckrosen blommar så tillräckligt med sol har den fått. biggrin.gif
Idag tog jag upp den då jag sett att den har fått "sällskap". blink.gif Kan det vara så att detta "gräs" har tagit all näring eftersom det är så mycket av den?
Vet någon vad det är för växt? Är det ogräs som jag bör ta bort? unsure.gif

Micke
Notblomster (Lobelia dortmanna)? Skär av ett blad och om där finns två längsgående kanaler samt om mjölksaft sipprar ut så är det antagligen notblomster. Annars har jag ingen blekblå aning...

Micke
karjo
Jag är undrar om det är Lobelia, bladen ser inte tillräckligt tjocka ut...
dammkillen
vattenaloe kanske
astrid.m.s
Har kollat på bladet och det är lite tjockare i mitten. Då jag bryter av det siprar det inte ut någon mjölkig vätska. Det ser nästan ut som skumgummi i mitten och man ser små små hål (porer?).
Kanterna är helt släta.
Vattenaloe har lite taggiga kanter. En sån har jag också men det är inte den.
En bild på närmare håll.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon