Full version: Herr Krank
Gossen Ruda
Sitter på fönstret och blir fotad underifrån. Man kan undra hur harkrankarna håller reda på benen.

bikiv
Jag fortsätter på den här tråden och ställer en fråga om harkrankar...

I år är det ju så gott om dem, kanske är därför man uppmärksammar deras vingliga liv...

Jag har sett krankar som liksom svävar över gräsmattestråna och plötsligt sänker ner bakkroppen i marken, sitter stilla så en liten stund, upp igen, svävar och så ner med bakkroppen i marken... Så där kan dom hålla på hur länge som helst!

Man blir ju nyfiken: Vad gör dom? Lägger ägg? Eller...
Gossen Ruda
Stämmer, honan hoppar upp och ner och stöter ner bakkroppsspetsen i marken och lägger ett ägg. Tycker också att det är mycket harkrankar nu. Bestånden växlar och snart har deras uppätare också förökat sig och bestånden minskar igen.
bikiv
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2005, 20:48)
Stämmer, honan hoppar upp och ner och stöter ner bakkroppsspetsen i marken och lägger ett ägg. Tycker också att det är mycket harkrankar nu. Bestånden växlar och snart har deras uppätare också förökat sig och bestånden minskar igen.

Vilka är det som äter harkrankar? Fåglar? Isf vilka?
Gossen Ruda
Flygande harkrankar äts nog av alla som kan. Det är dock på larvstatiet som dom största förlusterna sker. Koltrastar tar säkert om dom kommer åt. Starar har jag för mig lever till stor del på harkrankslarver. Sen finns det säkert en eller flera parasitsteklar som går på harkrankslarver, men jag kan inte säga vilka.
Lars-Olof Arvids
Det stämmer att starar är förtjusta i harkrankslarver, framför allt föder de till stor del upp sina ungar just på sådana.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon