Full version: Krukros
fifi
Förra våren fick jag en stor mörkröd snittros av en kompis. Den blev bortglömd i en vas och när jag skulle kasta den så hade den rötter. Jag planterade den i en kruka och nu är den stor och fin ca 70 cm hög med ca 10 knoppar/blommor. Är det vanligt att de rotar sig?
För det mesta så kastar man ju dem då blomman vissnat. Kanske jag ska börja "glömma" flera snittblommor som jag vill ha till trädgården.
Nu i vinter ska den få stå i garaget för den kan väl aldrig klara sig ute här i zon 7-8. Hoppas att den överlever där till nästa sommar.
Se bilderna på rosen i mitt album.
Christina i Taxinge~
Vilken fantastiskt tjusig sammetsros du fick "alldeles gratis"! wub.gif

Garaget låter definitivt som en tryggare plats än ute i zon 7-8. Jag kan aldrig tänka mig att den skulle klara sig utomhus... wink.gif

Det är nog inte helt ovanligt att det bildas rötter på "bortglömda snittrosor" , men riktigt roligt när det blir så fint & kraftigt resultat som din ros.

Har du några andra rosor ute i rabatterna?
Vore kul att veta vad som fungerar i din zon smile.gif
fifi
Jag har inte bott så länge i mitt hus så att jag har hunnit prova några rabattrosor ännu men jag tror att med vårt skyddande täcke snön (runt en meter) så kan flera sorter än man tror klara sig ute året om. Tänkte försöka med Kanadensiska rabattrosor nästa år. Jag älskar att testa gränser och det gäller även i trädgården.

Nu har jag bara de vanliga rosenbuskarna som finns på nästan varje gård här, Finlands vita ros och Tornedalsrosen.

Däremot blir mina minirosor som är köpta på Konsum otroligt stora ( ca 50 cm ) och vackra då de får komma ut på sommarlov. Men det som förundrar mig är att de alltid byter färg ute. Är de vita inne så blir de gula eller orange ute. Vad beror det på?
Gerberan är också fin ute hela sommaren med en massa blommor samtidigt.

Glömde: jag har ju en Polstjärnan klängros som ska trivas och vara nästan som ett ogräs. Men hos mig trivs den inte. Ser halvdöd ut. Får nog flytta den till ett bättre läge.
kerstin z5-6
hej Välkommen -grattis till rosen -de går fint att ha i garaget
Färgbytet på minirosorna beror på den förändrade ljusmägden ute -de vaknar till liksom
Jag gillar också att göra snittrosor till buskar smile.gif Men det är minsann inte alltid de tar sig -smile.gif
Om du är en rosfantast så kan vi ta varann i hand laugh.gif
Gillar du kanadensare finns en del i mitt album -jag bor i Västerbotten
Blir du riktigt sugen -finns nystartad rosensällskap s avd för norr
Du kan nå oss via email <vasterbotten@svenskarosensallskapet.org>
smile.gif kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon