Hej!
Jag undrar om det är någon större skillnad på ko- och häst
dynga?
Jag har förstått att hönsgödsel är "kraftigare" och bör användas
med måtta, annars bränner man ut växterna.
Är ko- eller hästgödsel "kraftigare" än den andra? Och vad skiljer
i stort i så fall i näringsinnehållet?
Tack på förhand!
Jag har lättare att få tag på välbrunnen koskit än hästskit, men har
blivit tipsad om att använda hästskit.
Noah
Anders zon III
10-04-2003, 22:40
Vad har du blivit rekommenderad gödseln till? En kompost? Isåfall är hästskit "varm och snabb".
Välkomposterad koskit är superbra i rabatter och land.
Ingrid på Västkusten
11-04-2003, 06:27
Båda är bra - man får lit egrön jord i rabatten av kodynga :-D annars är allt bra med den också. Bara tuta och kör!
Preferensen i mitt fall har nog att göra med tradition samt tillgänglighet. Samt att häst 'brinner' .......
Hälsar Ingrid
Skillnaden i dyngan från ko och häst beror ju på vad de äter. Men då råkar vi in på avdelningen hårklyverier och det kanske vi ska undvika. Betydligt väsentligare är hurdant strö som används under djuren - halm, torv eller sågspån? Halm och torv går bra, men används sågspån som strö krävs det en lång kompostering (åtminstone två år) för att gödseln ska bli bra. Men med sågspån bli det oftast ändå surt, vilket i och för sig kan vara bra om man vill ha surare jord - och enligt forskningsrön vid SLU är kalkningsbehovet kanske inte riktigt så stort som vissa vill göra gällande, de allra flesta växterna mår faktiskt bäst av att ph under 7...
Micke från södra Finlands zon 1b (motsvarar väl ungefär zon 4 i Sverige)
PS. Hönsgödsel är sedan en annan sak, den är otroligt kväverik och bör användas med försiktighet - och aldrig efter midsommar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.