Annica i Sörmland
Hej på er därute!

Nu behöver jag lite hjälp.. sad.gif Jag har en kaprifol som för andra året i rad helt plötsligt får som ett slags grått dam på bladen, sen gulnar de och skrumpnar ihop för att till sist ramla av. Hela växten ser allmänt dassig ut. Förra året trodde jag att det berodde på att den aldrig blivit nedklippt (för det sa pappa att man kan göra ibland med kaprifoler..). Så jag klippte ner den och i våras kom den jättefint, växte som 17 längs med spaljén som den fått. Men nu är det alltså samma trista sak i år sad.gif sad.gif Vad ska jag göra med eländet??? Och vad kan det vara? Vågar jag plantera nåt efter den om jag gräver bort den? Läste nånstans att vissa sjukdomar kan vara kvar i jorden under flera år...

Mycke funderingar blir det i den stackars skallen! wub.gif Finns det nån som kan hjälpa en stackars novis? (Är min andra sommar som "godsägare".)

Kram Annica
Kryddan03
Det är nog mjöldagg på den. Det har jag fått på min också denna "himskesommar".

Plocka bort så mycket avfallna blad som möjligt hela tiden och bränn dem. Släng dem inte i komposten. Till senvintern kan du försöka ta bort så mycket av övre jordlagret du kan och lägg dit ny jord. Sporen finns i den gamla jorden och skvätter upp på växten när det regnar.
Spraya också förebyggande med något medel mot mjöldagg under nästa säsong (Du kan i och för sig börja redan nu) för att vara på den säkra sidan. Antingen något du köper eller något du gör själv med bakpulver:
1 gram/liter vatten + lite såpa

Lycka till!
Bengt i Särö
Hej Annica.
Det är mjöldagg på kaprifolen,frodas i varmt och fuktig väderlek.
Kratta upp alla blad och kvisstar som ligger på marken under kaprifolen.
Lägg bladen och kvistarna i soptunnan,vänta till alla bladen fallit av.
Lägg på trädgårdskalk pulveriserad eller vedaska effteråt under kaprifolen
rikligt.
Hälsningar
Bengt i Särö
Annica i Sörmland
Tack snälla för hjälpen! wub.gif Jag ska sätta fart på kurerandet genast! Tur att ni finns här på Odla. Jag ville helst inte gräva upp den för att plantera nytt, den passar så väldigt bra där den växer!

Kram på er!! wub.gif
kristerh
Jag tycker det inte spelar nån roll vad man gör för att undvika att kaprifolen får mjöldagg unsure.gif den kommer som ett brev på posten ändå,
tråkigt men det är nog bara att konstatera att det är så.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon