Bull
Har en släkting som byggt ett litet öppet uterum på den enda platsen där det är möjligt att vara ute på hans tomt. Det är ett radhusområde.

Problemet är två ekar som står på granntomterna. De försätter uteplatsen i mörker. Grannarna vill inte alls vare sig ta ner eller glesa sina ekar. Det får man naturligtvis respektera. Jag vet också att man ska passa sig för att beskära ekar, att de skjuter en otrolig mängd nya skott. Dessutom ser de sällan, efter en sådan behandling ut som ekar längre. En ek är trots allt en ek.
Men eftersom det verkar så poänglöst att bo i ett hus utan att kunna njuta av sin trädgård och sin uteplats undrar jag om det ändå inte finns en medelväg, där alla kan känna sig nöjda och grannfejder undvikas Finns det verkligen ingen sätt att glesa ut en ek lite grann med bra resultat. Jag skulle vara mycket tacksam för svar.
Ophelia
Hmmm....en gång i tiden så beskars ekarna så de skulle växa fint, rakt och bli bra virke till båtar. Det är ju ett storvuxet träd. Tror att få det snyggt och ändå ganska naturligt så bör en arborist rådfrågas och kanske även beskära.
Taxus
CITAT (Bull @ 18-08-2005, 22:36)
Finns det verkligen ingen sätt att glesa ut en ek lite grann med bra resultat. Jag skulle vara mycket tacksam för svar.

Nej, tror tyvärr inte det. När man glesar ut, vilket bara en trädkunnig kan göra på rätt sätt, brukar kronan kompensera med nya skott rätt kvickt. En ek är en ek liksom.
kristerh
CITAT (Taxus @ 19-08-2005, 09:53)
CITAT (Bull @ 18-08-2005, 22:36)
Finns det verkligen ingen sätt att glesa ut en ek lite grann med bra resultat. Jag skulle vara mycket tacksam för svar

Kontakta någon arborist, de vet nog bäst, de är ju experter på beskärning av träd wink.gif
krister
Bull
Fast man tycker ju att man sett ganska mycket åldriga halvskalliga ekar, och de är ju väldigt vackra. Stora glesa kronor.
Ja, jag får välan vända mig till en arborist och höra om de har någon taktik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon