|
HippieSpellan
18-08-2005, 21:40
Vi har ett underbart gammalt gullregn på baksidan av huset, men jag funderade om det finns något som liknar gullregnet fast inte är giftigt, de är ju så vackra
kerstin z5-6
18-08-2005, 21:51
behåll Gullregnet -varför ska du ta bort det ?
HippieSpellan
18-08-2005, 22:00
nej nej nej, jag hade inte tänkt ta bort det, vill bara kunna ha i buketter(det är det jag använder mina blommor för, att ge bort) men eftersom det är giftigt så får det stå där på baksidan så ingen kommer i närheten av den... ville bara ha något ickegiftigt som ser ungefär liknande ut
kerstin z5-6
18-08-2005, 22:10
HippieSpellan
18-08-2005, 22:15
*ler*jag kan köra över med gräsklipparen också fast lupiner växer uppåt(eller åt alla håll), jag vill ha hängande... det är det vackra "regnet" jag är ute efter, behöver inte nödvändigtvis vara gult, även om det är fint.
Ophelia
18-08-2005, 22:16
Vill du att det ska vara liknande i färgen, blomklasar eller buskmodell? Vad bor du i för zon?
HippieSpellan
18-08-2005, 22:19
oj det vet jag faktiskt inte,  Ångermanland,Höga Kusten, det är lite hipp som happ tror jag... och det är som sagt "regnet" jag är ute efter, gärna i klasar och gärna gult, men finns det andra som är vackra som hänger är det alltid välkommet med förslag..
Ophelia
18-08-2005, 23:08
Hmmm..skulle tro att det är kring zon 4-5. Sedan beror det på jordmån och läge. Ska fundera lite.
Zarah P
19-08-2005, 07:22
CITAT (HippieSpellan @ 18-08-2005, 23:19) oj det vet jag faktiskt inte,  Ångermanland,Höga Kusten, det är lite hipp som happ tror jag... och det är som sagt "regnet" jag är ute efter, gärna i klasar och gärna gult, men finns det andra som är vackra som hänger är det alltid välkommet med förslag.. Det är ju lite sent, nu, men jag brukar göra buketter med fläderblommor... Det blir hemskt sött. Annars finns det ju bokharabinda, hortensia... Jag vet inte om de också är giftiga? Vitmåra och gulmåra är också jättesöta i buketter.
HippieSpellan
19-08-2005, 09:27
tack zara för tipsen.. nu hatar jag klängväxter(iom att huset är igenväxt av humle) men hortensian älskar jag verkligen, det är något jag kan fylla hela gården med!=)
Christer i Falköping
20-08-2005, 17:47
Men inte äter väl du , eller den som får dina buketter, upp dem?  Så giftiga är de inte. Då finns det betydligt giftigare växter som du säkert har i dina buketter, fast du inte vet om det. Christer.
HippieSpellan
20-08-2005, 19:00
jag vet inte hur giftig den är, det är bara en sån där grej man lärt sig från mormor "aldrig röra gullregnet, den är giftig"... antar att det är "röra vid slicka på händerna"grej... hur pass giftig är den?
kerstin z5-6
20-08-2005, 19:27
Det är fa fröbaljorna, som ev kan locka barn att tro att de är ätbara -det har dock inte hänt något tillbud i Sverige ens med fröbaljor på många år Plocka dem är ofarligt -hur de sen står sig i vas vet jag mindre om
Det "värsta" i den vägen jag sett under mina sjukvårdsår var en liten gosse som bränt sig, av växtsaft i ansiktet -orsaken var Sveriges då, säkert fortfarande vanligaste krukväxt -"Prickblad " Stora gröna blad, med ljusare fläckar -inga blommor.
HippieSpellan
20-08-2005, 19:40
*ler* okej, får försöka och trotsa mina starkaste impulser och ta några=) nästa gång jag gör en födelsedagsbukett iallafall=)
zaaritha
20-08-2005, 22:00
Ja--tyvärr går väl inte blåregn högt uppe i landet?! Väldigt vacker växt--annars!
Christer i Falköping
20-08-2005, 22:05
Inte räknas Blåregnet som ogiftigt inte! Så hur man än gör kommer det att finnas giftiga växter i buketterna. Så länge man kan motstå impulserna av att äta upp dem så är de hyfsat harmlösa Christer.
zaaritha
20-08-2005, 22:24
Men--går det att odla blåregn i zon 4, t.ex.??
HippieSpellan
20-08-2005, 22:28
behöver de samma som gullregnet? det är mycket underligt som trivs hos oss...=)
Christer i Falköping
20-08-2005, 22:48
CITAT (zaaritha @ 20-08-2005, 23:24) Men--går det att odla blåregn i zon 4, t.ex.?? Det skall ju finnas en ny sort som blommar på årsskotten. Den borde kunna gå även i zon4. Mina vanliga överlever hos mig i zon4, men fryser ju ned kraftigt varje år. Med den farten de växer nu är de nog metern höga om sisådär 15år Christer.
HippieSpellan
04-09-2005, 09:43
Förlåt att jag drar upp tråden igen, men jag funderade, på vilket sätt är det giftigt? ger det magont? eller är det något annat?
kerstin z5-6
04-09-2005, 10:28
Som de flesta trädgårdsväxter -undantaget kryddor och örter, köksväxter som fö även de i för stor mängd är skadliga som är det inte rekommendabelt att äta upp sina prydnadsväxter - Ja blåregn kan ge förgiftningssymtom , men ingen äter väl det potatisblommans frukt är giftig tex
Big Gardener
05-09-2005, 07:31
Jag kan intyga att gullregnets frön inte smakar speciellt gott (underdrift). Ingen unge med smaksinne och vettet i behåll stoppar flera frön i munnen, tuggar och sväljer. Jag skulle själv kräkts om jag gjort det och tänk på att barns smaksinne är betydligt känsligare. Jag tycker att din oro ska stå i proportion till riskerna. Plantera ditt gullregn och se hellre till att barnen använder cykelhjälm och håller sig bort från hushållskemikalierna. Här är ett bra utdrag från giftinformationscentralen.
Jag lyckades bli lite påverkad av gullregn en gång. Jag beskar höga gullregn i 8 timmar och klättrade min vana trogen med sågbladet i munnen. På kvällen var jag illamående och lite yr, men det gick över på några timmar.
Gullregn är inte så giftigt som sitt rykte, men det jag glömde bort var att hel växten är lite smågiftig, inte bara fröerna. När man sågar i det vackra gullregnsvirket och det har torkat, bör man inte få i sig för mycket sågdamm.
Så här skriver giftmedelscentralen om gullregn:
Växten är giftig. Speciellt fröna innehåller cytisin. Allvarliga förgiftningar hos människa är ovanliga. Förtäring av några frön kan dock ge symtom hos barn. Gullregnets baljor är buckliga av frön. Sibirisk ärtbuske, vars ärtskidor är smala och jämntjocka, är ofarlig. Förväxlas ibland med gullregn.
Symtom: Kan komma inom en halvtimme till ett par timmar. Illamående, kräkningar, yrsel, slöhet, hjärtklappning, vida pupiller och feber. I allvarliga fall eventuellt även muskelryckningar, medvetande- och andningspåverkan.
Åtgärd: Om mer än 5 frön eller andra växtdelar förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|