God morgon, alla - tack för er härliga feedback! Det var jätteroligt att komma hem i morse, öppna datorn och läsa!
Boxers fråga om gungan har ju kristerh redan besvarat.
Den säljs i våra järnaffärer, klar att montera.
Jag har behandlat den med en grå impregnering och min man har satt upp ett armeringsnät ovanpå gungan - där ska klätterrosorna som jag har planterat så småningom - förhoppningsvis - sprida sin doft över oss.
Katarina H, hela tomten är på drygt 6500 men ca hälften är ju vild äng / betesmark.
Då jag flyttade in var allt mer eller mindre igenvuxet av nässlor, hallonris, älggräs, hundfloka. Förra ägarna hade inte gjort något annat än fyllt på mylla till en enorm gräsmatta som sedan hade vanvårdats. De första åren här bara rensade jag och klippte gräs.
Jag försökte vara duktig och slåttra för att så småningom få en äng men det var alldeles för jobbigt. (Jag var dessutom singel då i början och hade ingen som hjälpte till).
Ganska snart upptäckte jag att det fanns spår av en gammal fin kulturträdgård och grannarna bekräftade att här en gång har bott en mycket växtintresserad tant.
Det dyker fortfarande upp trevliga och oväntade överraskningar då jag gräver mig fram - en krollilja här, aklejor som plötsligt gror o.s.v.
Själva boningshuset måste först fixas då jag flyttade in och eftersom jag inte är rik tog det sin tid. Efter det - för ca sju år sedan - började jag på allvar med trädgården.
Då kom också fåren in i bilden. De har sett till att det högväxta, risiga området har blivit en riktig äng igen. Vi lånar dem varje år efter att gullvivor, mandelblom, midsommarblomster m.m. har prunkat klart på ängen.
Nästa stora projekt var dräneringsdiket som var ett måste eftersom tomten dels sluttar från ett kärr, dels består av ren lera under matjordslagret. Ingenting trivdes i början.
Att stenarna har kommit på plats i "levadan" är min mans förtjänst.
Det är också han som har byggt växthuset och redskapsboden. Bland annat.
Visst har här jobbats men det är ju så himla roligt! Och det är nyanläggningarna som kräver de där stora tunga insatserna, att hålla det som är klart i skick är inte alls jobbigt. Marktäckare och täta planteringar ser till att det nästan inte alls finns ogräs. Och eventuell barmark täcker jag med gräsklipp och bark.
Kajsa - landet under lönnen är ett botaniskt experiment. Eftersom jag behöver massor av marktäckare ville jag se vilka som klarar sig bäst under ett törstigt träd. Där finns bl.a. waldsteinia, ett rosa plister, spetsmössa, revsuga, kaukasisk förgätmigej.
Alla verkar trivas bra, bäst sprider sig waldsteinian och spetsmössan och jag kommer att få många nya plantor härifrån till nya planteringar.
För nya planteringar blir det! Mitt mål är en riktigt lummig trädgård med minimal gräsklippningsinsats!
Dessutom är ju det här forumet rena bomben. Innan man hinner blinka måste man gräva sumpmarksrabatt för brutala typer eller gropar för de där rosorna som "taggar" sig fast i träsket...
Jag ska sätta in fler bilder så småningom, också från mina olika trädgårdsresor.
Och naturligtvis också bilder som min man har tagit. Han är yrkesfotograf och hans dokumentation av livet i trädgården är därför av helt annan klass än min!
Ha en bra söndag, alla. Här regnade då jag kom hem i morse, nu är solen på väg och jag måste bara ut i landen... Bl.a. för att plantera mina nyförvärv - en buskros "Tarja Halonen", en blodlönn och tre nya klematis!
Mulle