mulle
YESSSS!!!! Skam den som ger sig.
Efter ett och ett halvt dygns slit har jag lyckats få in bilder på albumet.
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Nu hoppas jag bara att jag har aktiverat dem rätt!

VÄLKOMNA, alla mina forumvänner, in min trädgård!
wub.gif wub.gif
Några detaljbilder presenterar jag inte ännu - det får vänta. Men min tanke är att ni kan vandra runt och få ett hum om hur jag har det.
Jag har försökt lägga in bilder som har efterlysts men jag kan säkert ha glömt något.
Men nu vet jag ju hur man gör!

Om två timmar ska jag hoppa på nattbåten, jag är så glad att jag blev klar!
Ha en fin helg alla!

Mulle

PS. Jag stannar kvar en liten stund och läser inlägg. Skrik till om ni inte kan öppna albumet!
pejori
jättegrattis fina bilder och fin trädgård biggrin.gif biggrin.gif
Yin o Yang
Visst fungerar det smile.gif ! Och vilken underbar trädgård Du har skapat wub.gif
gammelnalle
Snyggt jobbat!!

och vilka texter till sedan...
smaka på den här:

Bakom svarta dörren bor varmkomposten.

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

b
Helen i Piteå Zon 5
Superfin trädgård! Och jättekul att läsa dina komentarer till bilderna tongue.gif Tack för titten! / Helen
Immix
Helt underbar trädgård- något av det finaste jag sett! wub.gif
bjären
Oh har suttit läääänge och njutit av dina bilder, Tack för titten. unsure.gif
Airamya
((((((((((((mulle)))))))))))))) Grattis till seger över de digitala bildernas mysterium! Och vilka bilder se'n... Vilken trädgård! *inspirerad*
Tack för rundturen smile.gif wub.gif
adrian
Det ser mysigt ut hos er (lite avis e jag nog...) tongue.gif

Det påminner om min mormors gamla gård... rolleyes.gif
Anki på Öland
Oj, oj, oj........ vad fint!!!!!!
Anki
Katarina H
Vad du har fått till det fint! Det märks att du har en konstnärlig ådra! Jag är imponerad, och det var så fina bilder du tagit. Hur hinner du med denna vackra trädgård? Och hur stor är den?
Boxer
*Stum av beundran*

Berätta mer om denna gunga är du snäll: Tack för en underbar rundvandring

wub.gif
fruberglund
Schysst Mulle smile.gif

Vicken idyll, tack för titten och inspirationen wub.gif
stennie
Tack för titten Mulle...verkligen en mysig trädgård...så mysig vill jag också ha min, men det tar nog många år innan jag når dit... smile.gif
Biggan_
Gud, vilken trädgård alltså smile.gif
Vilket arbete du måste lägga ner på den smile.gif
Tack för titten, det var en kul "rundtur" biggrin.gif
kristerh
CITAT (Boxer @ 19-08-2005, 10:22)
*Stum av beundran*

Berätta mer om denna gunga är du snäll: [IMG]

Den där gungan är jättevanlig i finland, nästan alla trädgårdar har en, kommer ihåg mormors gunga wub.gif de är jättesköna, ser ut som nåt mellan två hammockar o roddbåtar unsure.gif wink.gif med ett bord emellan.
krister
mekare
otroligt fin trädgård.
kerstin z5-6
Så vacket du har det , vilka fina planeringar och växter-Levadan var underbar -och den grå väggen vid redskapboden! -kommer nog att tjuvsno en ide eller två om man får ?

Behöver en inramning liknande din vid den nya växthuset -smile.gif Grått var så fiiint
Så roligt att få se bilder från din trädgård -nu är du biten av digitala undret va?
Visst är det kul

En helt förtjusande trädgårdstur -tack !
K biggrin.gif
amaira
CITAT (mulle @ 19-08-2005, 00:18)

"Hej på er, söderut!"

Jo, hej du!!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Hade en skön förmiddagstur i din underbara trädgård. Så fint du har det, och så roligt det var att se. Inspirerande, definitivt!
Dessutom skriver du trevligt till.

Gillar fågelskrämman skarpt, och fotot där det bara är skuggan kvar av dig laugh.gif laugh.gif laugh.gif Läckert! Jag tror dig, för bilder ljuger ju aldrig, eller hur?
Stackars dig

Tack för visningen!!! wub.gif wub.gif wub.gif
AnnicaB
Vill bara stämma in i all lovsång. Fantastisk trädgård och läckra bilder!
Kajsa
Jättefint, tyckte om den slingrande stenbäcken, vad mycket arbete med alla stenar. Bilderna ser ut som små tavlor. Vad är det som växer under lönnens skugga, treblad eller ?? Tack för titten.
Ti bee
Ja, tack för en inspirerande rundtur! Vilken oas du har skapat!! Alldeles underbart! wub.gif smile.gif
lotta_
Så vacker du har det i din trädgård, väldigt inspirerande att vandra runt där och vilket bra upplägg på albumet. Bara att gratulera!
Ophelia
Vad roligt att få se din vackra och härliga trädgård. biggrin.gif biggrin.gif

Väl kämpat med bilderna smile.gif
Gillan
helt otroligt vad vackert wub.gif
Jag har läst dina råd om trädgård som jag defenitivt
tagit till mig.
Nån gång inom en inte allt för avlägsen framtid ska även jag
försöka mig på album.Har inte tid ännu.Vilket beror på
att jag är otroligt novis vad det gäller datorvärldens teknik wub.gif laugh.gif laugh.gif
Berith
wub.gif Sååååå vackert! Tittar säkert in där många gånger till för att hämta inspiration eller bara njuta. Precis en sån trädgård man drömmer om att skapa... än så länge har vi bara väderstrecken gemensamt! biggrin.gif
dragonbeauty
Ja verkligen fint och inspirerande! Själv har jag bara balkong ännu (drömmer om hus!!!!!) men man ser ju vad fint man kan få till det med mycket tid o gröna fingrar!
Väldigt trevligt upplagt med personliga kommentarer, jättemysigt! smile.gif
mulle
God morgon, alla - tack för er härliga feedback! Det var jätteroligt att komma hem i morse, öppna datorn och läsa!
wub.gif

Boxers fråga om gungan har ju kristerh redan besvarat.
Den säljs i våra järnaffärer, klar att montera.
Jag har behandlat den med en grå impregnering och min man har satt upp ett armeringsnät ovanpå gungan - där ska klätterrosorna som jag har planterat så småningom - förhoppningsvis - sprida sin doft över oss.

Katarina H, hela tomten är på drygt 6500 men ca hälften är ju vild äng / betesmark.

Då jag flyttade in var allt mer eller mindre igenvuxet av nässlor, hallonris, älggräs, hundfloka. Förra ägarna hade inte gjort något annat än fyllt på mylla till en enorm gräsmatta som sedan hade vanvårdats. De första åren här bara rensade jag och klippte gräs.
Jag försökte vara duktig och slåttra för att så småningom få en äng men det var alldeles för jobbigt. (Jag var dessutom singel då i början och hade ingen som hjälpte till).
Ganska snart upptäckte jag att det fanns spår av en gammal fin kulturträdgård och grannarna bekräftade att här en gång har bott en mycket växtintresserad tant.
Det dyker fortfarande upp trevliga och oväntade överraskningar då jag gräver mig fram - en krollilja här, aklejor som plötsligt gror o.s.v.
Själva boningshuset måste först fixas då jag flyttade in och eftersom jag inte är rik tog det sin tid. Efter det - för ca sju år sedan - började jag på allvar med trädgården.
Då kom också fåren in i bilden. De har sett till att det högväxta, risiga området har blivit en riktig äng igen. Vi lånar dem varje år efter att gullvivor, mandelblom, midsommarblomster m.m. har prunkat klart på ängen.
Nästa stora projekt var dräneringsdiket som var ett måste eftersom tomten dels sluttar från ett kärr, dels består av ren lera under matjordslagret. Ingenting trivdes i början.
Att stenarna har kommit på plats i "levadan" är min mans förtjänst.
Det är också han som har byggt växthuset och redskapsboden. Bland annat.
Visst har här jobbats men det är ju så himla roligt! Och det är nyanläggningarna som kräver de där stora tunga insatserna, att hålla det som är klart i skick är inte alls jobbigt. Marktäckare och täta planteringar ser till att det nästan inte alls finns ogräs. Och eventuell barmark täcker jag med gräsklipp och bark.

Kajsa - landet under lönnen är ett botaniskt experiment. Eftersom jag behöver massor av marktäckare ville jag se vilka som klarar sig bäst under ett törstigt träd. Där finns bl.a. waldsteinia, ett rosa plister, spetsmössa, revsuga, kaukasisk förgätmigej.
Alla verkar trivas bra, bäst sprider sig waldsteinian och spetsmössan och jag kommer att få många nya plantor härifrån till nya planteringar.

För nya planteringar blir det! Mitt mål är en riktigt lummig trädgård med minimal gräsklippningsinsats!
Dessutom är ju det här forumet rena bomben. Innan man hinner blinka måste man gräva sumpmarksrabatt för brutala typer eller gropar för de där rosorna som "taggar" sig fast i träsket...
biggrin.gif

Jag ska sätta in fler bilder så småningom, också från mina olika trädgårdsresor.
Och naturligtvis också bilder som min man har tagit. Han är yrkesfotograf och hans dokumentation av livet i trädgården är därför av helt annan klass än min!

Ha en bra söndag, alla. Här regnade då jag kom hem i morse, nu är solen på väg och jag måste bara ut i landen... Bl.a. för att plantera mina nyförvärv - en buskros "Tarja Halonen", en blodlönn och tre nya klematis!
Mulle
Tapio
CITAT (Boxer @ 19-08-2005, 10:22)
*Stum av beundran*  

Berätta mer om denna gunga är du snäll: Tack för en underbar rundvandring

wub.gif

Halaj!

Jo, precis som krister säger så är denna gunga en självklarhet i varje hem med självaktning i Finland.

Den gungar på ett ganska fräckt sätt.
Ser du de fyra vertikala plankorna som golvet hänger i?
I båda ändar sitter en led, och det är där den rör sig.
I och med att det är samma avstånd där uppe som nere så får man en rörelse som kallas translation.
Den roterar alltså inte så som en hammock gör.
Detta gör att golvet hela tiden är parallellt med marken hur mycket man än gungar.

//T

P.S. när jag läser ovanstående så ser jag att jag måste förtydliga. När jag säger att en hammock roterar så menar jag inte att den går runt, runt. Om en given kropp rör sig runt en axel så kallas rörelsen rotation om den så bara har rört sig 1 grad kring axeln.DS
Betty
Vilken vacker trädgård ni har skapat! Kan bara instämma i alla lovorden, helt underbart! Tack för att vi fick titta in! smile.gif
kerstin z5-6
Nu inte bara kräver -jag MÅSTE se en bild på rosen Tarja Halonen",
Hör du det Mulle ! laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
mulle
biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
Jo du, just det - du fattade poängen!
En ros med det namnet bara kan man inte låta bli att köpa.
(Förlåt, fru president, men jag vek mig dubbelvikt av skratt då jag såg rosen...)
Det är en rosa blanda, bilder hittar man via google men om den blommar i vår lovar jag att visa hur den ser ut! På bild är den söt. Storvuxen är den.
biggrin.gif
Visste du förresten Kerstin att det finns en massa, mycket härdiga rosor, som har förädlats i Finland? Det var helt nytt för mig.
Men de har fullständigt vansinniga namn - vad sägs t.ex. om en ros som heter "Observatoriegatan"!!!!
Mulle
kerstin z5-6
duns .......

blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif wacko.gif

och hur får man tag i dem ? kan du kasta några över kvarken ?

IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Jag var in här ... Tjingelitjong plantskolan ..

Huuur mycket som helst jag vill ha blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Får nog tura över i vår biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
fast jag fattar noll av texten
mulle
Jag får väl bli leverantör...
Här säljs dom och
här kan du läsa ännu mera
smile.gif
Mulle
kerstin z5-6
Jaha .. det var väl inte mer än rätt smile.gif Tack för länken -ruinerad innan vintern ens börjat -jojo ..smile.gifsmile.gifsmile.gif
*Felix matte*
Fin trädgård och kul med texterna wub.gif
agneta c
Hej Mulle!
Småtrött var jag när jag på måfå sökte mig runt lite i trädgårdsforumet, ny medlem som jag är, men så plötsligt hittade jag ut i din trädgård! Så vackert, originellt, inspirerande och praktiskt ordnat! Jag gick hela vandringen runt och njöt megamycket! Hur länge har du haft din trädgård? Var ligger den här pärlan? Kunde inte riktigt avgöra det bara på växtvalet!
Lycka till med alla nya och gamla projekt!
Håller själv på att skapa en trädgård och ska nog försöka lägga ut lite bilder så småningom.
Man blir glad av att läsa alla uppskattande kommentarer och tänker att trädgården är en lisa för kropp och själ! Hoppas jag inte tränger mig på en etablerad grupp...
agneta c
mulle
CITAT (agneta c @ 22-08-2005, 23:28)
Hoppas jag inte tränger mig på en etablerad grupp...
agneta c

Absolut inte, Agneta c!!! Tvärtom, välkommen till forumet - jag är inte heller så gammal här.
Du kommer att upptäcka att det är en guldgruva späckad med kunskap. Och också med humor och värme och galenskaper...
wub.gif
Och tack för de vänliga orden!
Trädgården ligger på Åland. Några skyddade hörn är zon 2, den öppna blåsiga delen zon 3. (Men den håller jag på att plantera in.... tongue.gif )
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon