Full version: Vem är denna då?
amaira
Ja, kan ni se vem den här typen föreställer?

Nä, det där var inte snällt sleep.gif sleep.gif ...

Såhär ser han ut när han inte går på maskerad (i amairas bildbehandlingsprogram)

wolkenkrabber
fjärils larv, art kan ajg inte säga dock
Lars-Olof Arvids
Snabelsvärmarlarv?

Olle
amaira
Japp Wolkenkrabber, fjärilslarv. Yttersta bakdelen dessutom.

Och Olle (Välkommmen tillbaka!!! wub.gif ) FULLTRÄFF.
Bravo!

Här är han i sin helhet, förskräckt kollandes upp sin bakdel, så jag inte gjorde någon varaktig skada ohmy.gif med honom i bildbehandlingsprogrammet rolleyes.gif

Den finns i andra inlägg i den här avdelningen också, här t.ex.
wolkenkrabber
jag undrar om dem ver vintrar som larv? för att jag har sett en sådan larv i slutet av augusit / början på september, den var typ 10 cm lång, största larven jag sett, den var i en hallonbuske
amaira
CITAT (wolkenkrabber @ 19-08-2005, 16:30)
jag undrar om dem ver vintrar som larv? för att jag har sett en sådan larv i slutet av augusit / början på september, den var typ 10 cm lång, största larven jag sett, den var i en hallonbuske

Mmm, de är maffigt stora wub.gif

Jag vet inte hur de övervintrar, som puppa tror jag.
Monarda
CITAT (wolkenkrabber @ 19-08-2005, 16:30)

Snabelsvärmaren blir 50-70 mm lång och "larvar" sig i slutet av maj-juli, så det var nog någon annan sort du såg.
pejori
kolla här...en som inte blev massakrerad

inte den här heller

synd att jag inte har soom på min kamera sad.gif
amaira
CITAT (pejori @ 20-08-2005, 22:00)
kolla här...en som inte blev massakrerad

Bravo Pejori biggrin.gif du tar dig!
Det är bra det. Den gulröda blombocken, Anoplodera rubra, som du fotat gör dig ingen skada.

Och den söta gräshoppan kommer säkert att sjunga för dig, som tack för att du lät den leva wub.gif .

wub.gif wub.gif biggrin.gif

Bilden på "min" snabelsvärmare fotade jag den 14 augusti wub.gif Dom kan inte alltid "tidtabellen" rolleyes.gif .
pejori
skam den som ger sig biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
här ska fotas smile.gif
Gossen Ruda
Beträffande snabelsvärmarnas tidtabell så flyger fjärilen i maj-juli. Äggläggning sker givetvis då också och larven brukar påträffas juli-augusti. Sen övervintrar den som puppa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon