Tusensköna
Mina tre Schneewittchen har verkligen inte fått någon bra start i livet... Jag planterade dem i maj-04. I år drabbades de först av någon slags ohyra och nu verkar de har fått svartfläcksjuka. De ser verkligen "skabbiga" ut!

Eftersom jag ska flytta dem framåt höstkanten undar jag om jag kan klippa ner dem redan nu? Det är bara för tråkigt att se de där luggslitna buskarna varje dag! Tar de skada om jag klipper ner dem nu?

På samma ställe som de står nu ska jag istället plantera fyra stycken New Dawn (de står och väntar i sina krukor..). Min tanke är att jag ska försöka skala av det översta jordlagret för att få bort eventuell ohyra. Därefter ska jag gräva ur också mellan planteringsgroparna. Jag hoppas innerligt att New Dawn ska trivas bättre än vad Schneewittchen har gjort!

Hoppas någon kan svara på min fråga!

/Tusensköna
lilla mamma
Klippning kanske hjälper men spraya för säkerhetsskull med ngt lämpligt medel.
Om det är sv.fl.skjukan, se til att INGA blad finns kvar och gräv ur så mycket jord av den gamla som det bra går.
kerstin z5-6
Den är känd för svartfläck -och kommer nog av o till särskilt fuktiga somrar att se ut sådär -men när den är fin är den en kanonros.
blada av den nu -bränn bladen -lägg ej i kompost
Tusensköna
Känd för svartfläck säger du...synd att jag inte tog reda på det innan... Nåväl, de kommer stå lite luftigare på sina nya växtplats, så det kanske gör susen. Vi har förberett en riktigt mumsig rabatt för dem, med torvmull, kogödsel och ny fin matjord (vi bor på "nybyggd" tomt med typ noll matjord förutom den vi lagt dit, så man får jordförbättra rejält). Vi tänker faktiskt chansa och flytta dem ganska snart. Eftersom de är så angripna nu så tänker jag klippa ner dem till ca 20 cm och flytta om några veckor. Enligt "rosbibeln" (Lars-Åke Gustavssons) så kan man flytta rosor även på sommaren, men det är ju såklart lite mer riskfyllt. Men det är ingen katastrof för mig om de inte klarar sig, så jag chansar.

/Tusensköna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon