Hej!
Jag var och spelade minigolf på ett ställe i Småland i somras när jag stal två skidor från en planta där. Nu idag tog jag mig för att öppna skidorna och inuti fanns dessa bönor, fantastiskt lila! Jag blev jätteförvånad, vilken färg!
Nu vill jag ju såklart veta vad det är för något? Kan man äta dem? Är det bara att trycka ner dem i jord till våren?
Tack på förhand!

Jag tror att det är Rosenbönor, åtminstone brukar mina se ut så där! Jag vill minnas att de är ätliga efter förvällning. Du bara petar ner dem i jord tidigt på våren och täcker med 1-2 cm jord. Du kan med fördel förgro dem inomhus och plantera ut när risken för frost är över.
Mvh
Fenja
Tack för snabbt svar!
Kan man äta dem eller är de prydnad?
Kolla i mitt tidigare svar, jag lade just till svaren på det!
Mvh
Fenja
Tackar ödmjukast!
Jag blir gång på gång imponerad av all den kunskap som finns här!
När du hängt här ett tag, så kommer du med att kunna hjälpa till med svar på en massa frågor. Men just Rosenbönan är en av mina favoriter, jag har odlat den i flera år!!
Mvh
Fenja
Ja, man hoppas ju att man ska komma ihåg så mycket som möjligt av allt som skrivs här!
Men med tanke på att detta är min första sommar med trädgård så har jag mycket kvar att lära!
Åsa, mälardalen zon 2
19-08-2005, 16:43
Visst är rosenböna/blomsterböna ätliga efter tillagning men jag tycker nog att unga baljor med små omogna frön är godare än de där stora bönorna.
Kan även lägga till att det måste vara minst +15 i jorden när man sår eller planterar ut bönor så man får inte ha för bråttom på våren.
Susanna
20-08-2005, 20:58
Rosenbönorna är faktiskt kanongoda när de är så där stora. Koka en stund först. Fräs sedan tillsammans med lök och vitlök. Supergott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.