Knipsade av en frökapsel på vallmon som blivit brun och öppnade den.
Jag kan inte säga om det var Pionvallmo eller Danish Flag, förmodligen den förstnämnda.
Fröna var gula skall dom vara det, jag hade för mig att fröna var svarta.
Har jag tagit dem för tidigt, kanske skall mogna ett tag till.
stennie
19-08-2005, 14:35
Jag brukar först ta mina när det har bildats hål längst uppe under den översta kransen ( om du förstår vad jag menar), för då är dom mogna.. låt dom annars ligga ett tag, så kanske dom mognar...
Berit
19-08-2005, 15:09
Tack Stennie Då får kapslarna sitta ett tag till, få se om fröna ändrar färg med tiden, det såg ut som det var miljontals frön däri
Ulla-Stina2
21-08-2005, 20:33
En ytterligare fråga apropå vallmo: hur gör ni med fröna sen, sår ni dem direkt på jorden eller gror ni dem i krukor? Jag har inte haft vallmo så länge men de verkar ju fröså sig själva en del. Nu har jag dock några opievallmo som jag hittade i ett grustag och skulle vilja så de fröna. Kan jag bara slänga ut dem då de mognat tillräckligt?
hälsn Ulla-Stina i Alingsås
Gåsis
21-08-2005, 21:29
Hos mig är det så att vanliga pionvallmo har lite olika färg på sina fröer och det tror jag beror på vilken färg avkommar får. Om dom är lösa i kapseln är dom mogna. Min pionvallmo får fröså sig själv, och det gör den bra... Men att slänga ut frön för tidigt får den bara att gro under hösten och dom plantorna klarar sig inte. Mylla ned frön eller gör ingenting när hösten är nog långt liden. Om man sen sår några frön på våren oxå får man längre blomning för de sjävsådda blommar tidigare
/Åsa
Ulla-Stina2
21-08-2005, 21:57
"De plantorna klarar sig inte"
Men de självsådda fröna dyker ju nu upp som småplantor, visst klarar de sig? Nu talar jag om jättevallmo.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.