Full version: Namnlösa växter
karjo
Har varit ute i trädgården och fotat lite... Hittar massor som jag inte vet vad det är för något... Någon som vill gå in i mitt album och kanske hjälpa mig lite?

Tack på förhand!
Reserv
Första som du inte vet är en Myskmalva, världens vackraste blomster enligt min åsikt rolleyes.gif

alltså den 40 cm örten
karjo
Ja, den har varit otroligt vacker! Också före och efter blomning, bladen är fantastiska.

Tackar för det namnet!
karjo
Ok, då är jag med! Tänkte först på den jag trodde var en näva...
stennie
Jag är ingen expert men tyckte mig känna igen:

14, perukbuske
16, rosenflockel
Fenja
1. Är troligen en nätnäva, inte en myskmalva i alla fall...
2-3. Olvon tror jag
4-5 Vit myskmalva
7. Texaslupin?
8. Nejlika av något slag, backnejlika?
9. Bolltistel
10. Gulplister
11. Hässleklocka?
12. Vanlig nyponros?
13. Aklejruta?
14. Berberisbuske? (Om den är taggig)
15. Ormrot
16. Rosenspirea
18-19. Lagerhägg?
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
1, Näva def -namnsort okänt
2Olvon-men även där finns olika - sänd till busk o trädlavd :)eller Cilla kanske hittar detta här
4.Malva moschata-myskmalva
fetbladet på nr 6 är det vitblommande -skulle vilja ha en lite närmare titt på det smile.gif
7.Melilotus altissimus Thuill stor söt väppling - L texensis har jag bara sett röda o blå
8 backnejlika -kan även vara annan låg form
9 Ecihnops-bolltistel -ej utslagen kan vara ritro -blå eller den vita formen
10 variegerat vitplister lamium maculatum album eller om gulblommande Lamiastrum galeobdolon Florentinum' finns många sorter
11 Hässleklocka - campanula latifolia
12 Någon forn av vild ros -möjligt att det är Rosa canina -i så fall runda röda nypon
13 ? Blommar den så ? små gula - är den utslagen -hur ser bladen ut -liknar de aklejans kan det vara aklejruta, ett litet ex
14 perukbuske -lCotinus coggygria
15 Stor ormrot -bistorta major
16 Rosenflockel -Eupatorium
17Hagtorn -Crataegus media "Paul Scarlet" -ser ut som smårosor
18 tror också på lagerhägg där smile.gif
karjo
Tack för alla svar! smile.gif wub.gif
Gloriana
1. Misstänker att det är Geranium x magnificum, Kungsnäva. Den sätter inte grobart frö. Himla snygg och blir trivsamt lite större för varje år.

7. Jag tror att det är en ginst eller enligt Nordens flora heter den Harris (Cystius scoparius). Den kan bli 40-150 cm och växer mest på mager sandjord. Jag har den inte på tomten men den finns här där jag bor.

13. En ruta är det men jag tror inte på aklejruta. Det finns vildväxande i Sverige, kolla en flora.

I övrigt är jag överrens med kerstin z5-6.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon