Full version: plommonpanik!
morellen
hej
vad kan man egentligen göra på plommon? Tidigare år har det bara blivit så pass att man fått några att äta men nu är det mängder - och då har jag bara kollat grenarna i markhöjd..
tips emottages tacksamt!
Airamya
Jag brukar också få kopiöst mycket plommon. Efter att jag låtit alla gatans ungar äta tills de kvider av magknip så stoppar jag dem (plommonen alltså, inte barnen) i plastpåsar o fryser in. Se'n bjuder jag glatt på världens godaste o mest lättbakade plommonkaka resten av året biggrin.gif

Recept?
6 ägg vispas med 4,5 dl socker. Tillsätt 4,5 dl vetemjöl och bred ut smeten i en långpanna. Skala o dela plommonen (superlätt när de är frysta) och lägg dem på smeten. Strö över pärlsocker. Hyvla över 150 g margarin.
Grädda i mitten av ugnen 30 minuter. 175 grader.
Bjud in alla du känner.
Man kan hoppa över att skala dem om man vill...
rosita
CITAT (Airamya @ 19-08-2005, 21:12)
Jag brukar också få kopiöst mycket plommon. Efter att jag låtit alla gatans ungar äta tills de kvider av magknip så stoppar jag dem (plommonen alltså, inte barnen) i plastpåsar o fryser in. Se'n bjuder jag glatt på världens godaste o mest lättbakade plommonkaka resten av året biggrin.gif

Så gör jag också, men jag brukar ta dem från frysen direkt i gröten på morgonen ( urkärnade)! rolleyes.gif
Castea
DEEP DISH PLUM PIE (Plommonpaj), ca 8 bitar

Använd form i glas eller porslin med hög kant

Deglock:

6 dl vetemjöl
1 krm salt
225 g kallt smör i cm-stora kuber
2 msk kall, pressad citron
4-6 msk isvatten

Fyllning:

1,5 liter urkärnade plommon, skurna i tunna klyftor
1 rågad dl strösocker
3 msk brun farin
3 msk maizena
0,5 tsk kanel
0,5 krm salt
1 msk pressad citron
Rivet skal av 1 citron
2 msk smör
1 msk strösocker

Hjärtform, t ex pepparkaksform

Blanda socker, maizena, kanel och salt. Sätt till plommon och citronsaft och skal. Blanda (enklast med händerna) så att socker och mjöl fördelas jämnt.

Sätt ugnen på 225°. Kavla ut hälften av degen något större än formen. Skär ut en ring genom att lägga formen upp och ner på degen, skära runt om och sedan skära ännu en cirkel ca 2 cm utanför den första. Ta försiktigt loss ringen från bakbordet och tryck fast den runt formens överkant. Går den sönder så kläm bara ihop ändarna.

Ta ut så många hjärtan som möjligt ur den deg som är kvar. Kavla ut resten och ta ut så många hjärtan som möjligt. Gärna hjärtan i olika storlekar, så att pajen t ex täcks med större hjärtan i ytterkanten och mindre inåt mitten.

Häll fyllningen i formen och klicka smör över. Pensla degkanten med vatten och tryck försiktigt fast hjärtan, med spetsen mot centrum och så att de lappar över varandra litet. Pensla hjärtspetsarna med vatten och lägg en ny ring innanför den första, som taktegel. Fortsätt tills fyllningen är täckt, men lämna hål för ånga här och där.

Strö resten av sockret över pajen och stänk över litet vatten. Grädda 20 min i nedre delen av ugnen. Sänk värmen till knappt 200° och grädda ytterligare ca 30 min, tills fyllningen bubblar. Täck med folie om ytan blir för mörk.

Servera pajen varm med vaniljglass.
Annica i Sörmland
Plommon-marmelad är väldans smaskens. wub.gif Mamma brukar lägga dem i nån likör och sen servera dem med glass under vintern. Gott!
AnitaO
Plommonmarmelad
1,2 kg plommon
1 dl vatten
1 kg strösocker
pressad saft av 2 citroner

Skölj frukten väl, lägg i en tjockbottnad gryta tillsammans med vattnet.
Koka under lock i 30 minuter. Ta sedan upp alla kärnor med hålslev.
När alla kärnor fiskats upp häller man i socker och citronsaft.
Koka nu utan lock ca 55 minuter. Det ska vara synliga bubblor i grytan, men värmen får inte bli för hög.
Skumma sedan noga och häll upp marmeladen på väl rengjorda burkar.

Plommonglass
300 g plommon
1/2 dl socker
2 äggvitor
2 dl vispgrädde

Lägg plommonen i en kastrull och låt den smälta ner på svag värme.
Tillsätt socker och låt puttra några minuter eller tills frukterna faller sönder.
Ta bort kärnorna och låt krämen svalna.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vispa grädden, men inte för hårt.
Vänd samman vitor, grädde och plommon.
Ställ i frysen över natten.
Ta fram glassen ca 10 min före servering
---------------------------
Sist men inte minst ....
Jag åkte iväg en gång med en stor låda plommon till ett äldreboende i närheten.
Dom blev VÄLDIGT glada smile.gif
mayababy
min mamma brukar göra ett fantastiskt gott plommonvin wub.gif
Immix
Vi brukar lägga in plommonen i madeira:
1 kg urkärnade plommon skärs i bitar. Koka sockerlag av 1 dl vatten och 5 dl socker samt ½ vaniljstång. När sockret löst sig tillsätt 2 dl madeira och lagen får sjuda en kort stund. Skumma ev av lagen. Packa plommonen på burkar och slå den heta lagen över. Godast blir det om plommonen får dra 1-2 dygn. Servera med glass. Verkligen gott! Det går bra att frysa burkarna också så har man efterrätt fixad för hela vintern. biggrin.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag gjorde alltid sylt av plommon ihop med päron. Blir mycket gott.

Och så läste ja i ett tyskt forum ett recept på marzipan-plommonkaka. Det lät också mycket gott och dom som fick smaka på den tycket att den var gott.

Jag kanske skall försöka att översätta det?

Elisabeth
lena:-)
Lägg hela plommon i frysen, och ta upp en lördag i vinterrusket. Koksa upp en sockerlag och lägg i plommonen och låt få ett uppkok, låt stå till söndagsmiddagen.....(sockerlagen skall täcka plommonen) ..servera med grädde (smaksatt med konjak, mums) eller glass eller annat gottigt. Ett tips som jag fick idag på jobbet efter att ha berättat om mina skållade, urkärnade sockerlagsinfrysta............................mindre jobb, lika gott
mulle
Plommon och gröna tomater blir en supergod marmelad!
Mulle
morellen
Tack för alla tips!
ejjan
Tack Airamya för ett bra recept. Plommonkakan blev toppen! biggrin.gif wub.gif
Frida H
torka o ha som godis
AnitaO
CITAT (Airamya @ 19-08-2005, 21:12)

Recept?
6 ägg vispas med 4,5 dl socker. Tillsätt 4,5 dl vetemjöl och bred ut smeten i en långpanna. Skala o dela plommonen (superlätt när de är frysta) och lägg dem på smeten. Strö över pärlsocker. Hyvla över 150 g margarin.
Grädda i mitten av ugnen 30 minuter. 175 grader.
Bjud in alla du känner.
Man kan hoppa över att skala dem om man vill...

Idag har jag plockat plommon och nu står en plommonkaka i ugnen.
Fick göra en utryckning till ICA eftersom jag inte hade något pärlsocker.
Nu väntar jag med spänning på resultatet smile.gif
ingrid fuxwall
Någon som vet om man kan göra saft av plommon ?
Går säkert men blir den drickbar ?

ingrid som gärna skulle vilja ha ett recept
AnitaO
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-09-2005, 21:35)
Någon som vet om man kan göra saft av plommon ?
Går säkert men blir den drickbar ?

ingrid som gärna skulle vilja ha ett recept

Jag kokade saft av Victoriaplommon förra veckan.
Den blev väldigt god.
Jag har en sån där Saft-Maja och då ångar man ju frukten tillsammans med socker.
Man tar ca 3 dl socker per kg frukt.
AnitaO
Googlade lite och hittade ett recept (utan Saft-Maja).

1 kg (1 1/4 liter) plommon, välmogna
2 dl vatten

Till 1 liter saft:
5 dl socker
ev 1 krm natriumbensoat

Skölj plommonen och lägg över i kastrull. sjud med vattnet tills de kokat sönder. Sila igenom silduk.

Mät upp saften och häll tillbaka i grytan. Tillsätt socker efter mängden saft. Koka upp och skumma.
Häll den het saften i uppvärmda flaskor och förslut väl. Förvara svalt.

Tillsätt konserveringsmedel om förvaringsutrymmet är för varmt
Kerstin i Malmö
Plommonsäsongen är kanske över men gott är annars att göra plommonchutney. Fint recept finns i Annas mat.
Perfekt att ha som den är till nästa säsongs grillade mat!
Jättefin att blanda m. creme fraiche som sås till det mesta!

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon