Full version: Årets första melon
jåj
Årets första meloner skördade och uppätna!
Hela växthuset luktade mogen melon, FANTASTISK!
Sweet Granite från runåberg orange kött smakade mycket bra.
Nu återstår ytterligare 5 sorter att vänta på ....
biggrin.gif

JÅJ
Anki på Öland
Jag sitter med årets enda melon i växthuset. Tittar på den då och då och undrar hur jag skall veta när den är mogen. Nån som kan tala om för mig hur man vet det????
Anki
Susanna
Jåj; visst är det kanon med egna meloner! Jag har skördat ett par av sorten orientalisk melon. Små och söta. Det blir fler nästa år!

Anki: vad är det för sorts melon du har?
bikiv
CITAT (Susanna @ 21-08-2005, 18:53)
Jag har skördat ett par av sorten orientalisk melon. Små och söta. Det blir fler nästa år!

Var har du hittat frön till orientaliska meloner? Hur stora blir plantorna? Hur stora blir dom?
jåj
CITAT (Anki på Öland @ 21-08-2005, 09:27)
Jag sitter med årets enda melon i växthuset. Tittar på den då och då och undrar hur jag skall veta när den är mogen. Nån som kan tala om för mig hur man vet det????
Anki

Hej Anki

Jag har nu skördat fem sorter, LUKTEN av melon avslöjar när den är mogen allternativt så lossar den från plantan själv !

JÅJ
Anki på Öland
Tack för svaret jåj, då väntar jag tills den ramlar av sjäv.
Sorten stod inte när jag köpte plantan, det stod bara bara melon - den liknar en nätmelon på ett ungefär.
Anki
Susanna
Orientalisk melon hittade jag på Impecta. Plantan blir lika stor som andra melonplanter tycker jag. Jag har mina på marken och den kräver en kvadratmeter ungefär. Själva melonen blir ganska liten, väger runt 3-4 hekto cirka. De blir alldeles citrongula när de är klara och luktar gott. Smaken liknar honungsmelon men jag tycker den är sötare. Fördelen med sorten var att den satte frukt tidigt och att mognadstiden inte var så lång. Dock har jag inte fått fler än 3 frukter per planta. Men det kan bero på att jag fick spinn, så mycket av plantornas kraft gick till det. Nöjd är jag i alla fall! Ska köra den nästa år också.

Jag har även haft vattenmelon, men det gick inget vidare. Frukterna blev små som tennisbollar och sedan dog plantorna.

Anki, om din melon liknar nätmelon kommer du nog att se när den är färdig + känna god melonlukt. Den enda melon jag tycker är svår när det gäller att se mognad är vattenmelon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon