Full version: Hoya frågor
Annelie32
jag undrar vad som är skillnad mellan
Hoya sp. aff. benguetensis
och
Hoya benguetensis ??

och så undrar jag

om det finns någon som heter
hoya carnosa red ?
eller red button

och då undrar jag om någon här vet om den har en röd stam ? och lite vinröda carnosa blad?
Storåtjejen
Mina föräldrar har en stor hoya carnosa med "efternamnet" rosea. Det är iaf vad hon fick höra när de köpte den för väldans många år sedan. Den har blad i mörkgrön/ljusgrönt/rosarött. Stammen (åtminstone den färskare delen) är rödaktig. Undrar om det kan vara den du menar unsure.gif Jag har själv sökt på google på carnosa rosea, men inte funnit någon som liknar den, så den kanske heter något annat. Den har iaf rosa i bladen och är mycket vacker.
Therese.3z
CITAT (Storåtjejen @ 20-08-2005, 07:52)
Mina föräldrar har en stor hoya carnosa med "efternamnet" rosea. Det är iaf vad hon fick höra när de köpte den för väldans många år sedan. Den har blad i mörkgrön/ljusgrönt/rosarött. Stammen (åtminstone den färskare delen) är rödaktig. Undrar om det kan vara den du menar  :unsure:  Jag har själv sökt på google på carnosa rosea, men inte funnit någon som liknar den, så den kanske heter något annat. Den har iaf rosa i bladen och är mycket vacker.

Kan det vara en sån här dina föräldrar har?

I så fall heter den Hoya carnosa 'Picta'.
(Säljs ofta som Hoya carnosa 'Exotica' och Hoya carnosa 'Tricolor'.)
Storåtjejen
Det ser väldigt mycket ut som en sådan laugh.gif Vi pratade senast igår om den kanske heter 'Tricolor'. Men 'Picta' kanske är det riktiga namnet då unsure.gif
maimiti
Vad det är för skillnad på Hoya benguetensis och Hoya sp. aff. benguetensis vet jag inte eftersom jag bara sett den första, men aff står för att den liknar den första men att den inte är identifierad. När arten studeras och namnges så kan det visa sig att det är Hoya benguetensis.

Någon carnosa 'red' finns inte såvitt jag vet, men det förekommer namn som 'Rubra', 'Tricolor', 'Picta' m.fl. Jag köpte en carnosa som kallades 'Green' i en lokal blomsteraffär men när den blommade så såg den precis ut som alla andra carnosor... Enda skillnaden från andra carnosor jag har och har haft var att bladen helt saknade fläckar.

Det finns annars en Hoya pubicalyx 'Red Buttons', om det är den du menar. I bladverket ser den ut som pubicalyxer brukar göra: avlånga och fläckiga blad (tror de är lite röda i början, när de är nya). På Caves Garden finns en bild på blommorna...
Therese.3z
CITAT (Storåtjejen @ 20-08-2005, 08:15)
Det ser väldigt mycket ut som en sådan laugh.gif Vi pratade senast igår om den kanske heter 'Tricolor'. Men 'Picta' kanske är det riktiga namnet då unsure.gif

Njaejae.. Jag VET inte heller, men jag har fått höra att 'Picta' ska vara det rätta namnet. smile.gif
Annelie32
CITAT (Therese.3z @ 20-08-2005, 08:10)
QUOTE]
Kan det vara en sån här dina föräldrar har?

I så fall heter den Hoya carnosa 'Picta'.
(Säljs ofta som Hoya carnosa 'Exotica' och Hoya carnosa 'Tricolor'.)

Stammen är så där röd men bladen är som på en vanlig cornosa dvs gröna med silverstänk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon