Full version: Oljefläckar i dammen
Berit
Jag har tidigare haft den här insändaren i Vatten i trädgården. Ser ut som små oljefläckar, blanka, några millimeter stora, svåra att fånga på kort. Simmar på vattenytan.
amaira
Är det virvelbaggar du menar?

De är glänsande kvicka små skalbaggar som far runt som små kvicksilverdroppar på vattenytan.
Berit
Detta forum är fantastiskt med alla duktiga människor. wub.gif

Visst är det virvelbagge. Stort tack amaira.
Gossen Ruda
I avdelningen intressant vetande kan jag informera menigheten om att virvelbaggarna har delade facettögon. Den övre delen är anpassad för att se i luft och den undre i vatten. Luft och vatten har som bekant olika brytningsindex.
pejori
CITAT (Berit @ 20-08-2005, 12:18)

dom är jätteduktiga smile.gif smile.gif
jag börjar bli helt "förstörd" numera rolleyes.gif rolleyes.gif
står ständigt med ändan i vädret och fotar, istället för att massakrera krypen laugh.gif
Berit
CITAT (pejori @ 21-08-2005, 21:07)
CITAT (Berit @ 20-08-2005, 12:18)

dom är jätteduktiga smile.gif smile.gif
jag börjar bli helt "förstörd" numera rolleyes.gif rolleyes.gif
står ständigt med ändan i vädret och fotar, istället för att massakrera krypen laugh.gif

Jag blir också helt " förstörd", men det beror på att jag inser att jag själv är totalt rudis sad.gif sad.gif sad.gif
pejori
CITAT (Berit @ 22-08-2005, 03:43)
Jag blir också helt " förstörd", men det beror på att jag inser att jag själv är totalt rudis sad.gif sad.gif sad.gif

förstår vad du menar biggrin.gif biggrin.gif
det är ju helt omöjligt att kunna alla kryp biggrin.gif biggrin.gif

men amaira och ruda och lars-olof kan. dom är vandrande lexikon smile.gif smile.gif
amaira
Såja, såja laugh.gif Nu lugnar vi ner oss lite! wub.gif

"Vandrande lexikon" biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
Inte riktigt, tyvärr sleep.gif .
Det allra mesta kan jag faktiskt inte.
Men ett stort naturintresse har gjort att jag kan en del av det allra vanligaste som finns inpå mig. Och inte ens det kan jag alla gånger i huvudet. Däremot vet jag var jag ska slå upp det, i mina lexikon biggrin.gif
pejori
CITAT (amaira @ 22-08-2005, 11:23)
Såja, såja laugh.gif Nu lugnar vi ner oss lite! wub.gif

"Vandrande lexikon" biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
Inte riktigt, tyvärr sleep.gif .
Men ett stort naturintresse har gjort att jag kan en del av det allra vanligaste som finns inpå mig. Och inte ens det kan jag alla gånger i huvudet. Däremot vet jag var jag ska slå upp det, i mina lexikon biggrin.gif

VA!!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
fuskar du!!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif wub.gif
pejori
jag skulle inte ens veta var jag skulle börja leta i ett lexikon biggrin.gif wub.gif
Berit
CITAT (amaira @ 22-08-2005, 11:23)
Såja, såja  :lol:  Nu lugnar vi ner oss lite!  :wub:

"Vandrande lexikon"  :D  :lol:  :lol:
Inte riktigt, tyvärr  -_- .
Men ett stort naturintresse har gjort att jag kan en del av det allra vanligaste som finns inpå mig. Och inte ens det kan jag alla gånger i huvudet. Däremot vet jag var jag ska slå upp det, i mina lexikon  :D

Det är också kunskap, att veta var man skall leta biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon