agneta c
20-08-2005, 06:44
Efter många år av längtan har min kameliadröm gått i uppfyllelse! Nu har jag två ganska maffiga kamelior som stått i halvskugga ute hela sommaren och fått regnvatten och kärlek. De växer och frodas och massor med ljusgröna blanka blad utvecklas hela tiden. Än ser jag inga knoppar men...
Är det någon som vet om, när och hur man ska beskära kamelior?
I slutet av september så där tänkte jag lyfta in krukorna till vinterträdgården(nybyggd) som är förutsättningen för att mina kemelior ska överleva vintern och blomma.
Finns det någon kameliavän som kan svara och dela mitt intresse?
agneta c
Christer i Falköping
20-08-2005, 17:42
Är ute lite på hal is nu, men om du nödvändigtvis måste beskära dem skall du nog göra det på senvåren. Inte senare, för då riskerar du blomningen nästa år. Men om de inte är allt för stora eller spretiga, tycker jag att du skall lämna dem ifred.
Christer.
kerstin z5-6
20-08-2005, 18:35
Håller med Christer -eftersom jag adopterat hans Kamelia -så kan jag i alla fall referera till den -full i knopp -ingen beskärning - om jag mot förmodan skulle vilja så skulle jag göra det efter blom-I vinterträdgård blommar den feb -mars
agneta c
20-08-2005, 22:38
Tack för snabba svar, jag aktar mig nog för att beskära kameliorna. Har ni sett Tage Andersens kamelior i utställningar? Det var hans sköna blomsterdamer, som redan för en massa år sen, fick mig att bli störtförälskade i dessa blommor.
Det blir spännande att följa hela processen från knopp till blomma. Jag ska ha kameliakrukorna stående så att jag kan se dem innifrån huset ut i vinterträdgården.
agneta c
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.