rosita
Det ska väl vara bra för jorden med ärt- och bönblast? Men är det bra även om man haft massor med löss på den? Och kållarverna, vågar man lägga dem i komposten? Försökte så klart plocka bort så många jag hittade, men det finns ju alltid kvar några. mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det går mycket bra att gräva ner ärt och bönblast och att de är löss på gör ingenting de kan inte övervintra ändå i jorden.

Kållarverna kan du väl ta och mosa innan du slänger dem, då finns det ju inte minsta risk att de förpuppar sig och utvecklas till fjäril.
rosita
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-08-2005, 09:33)
Kållarverna kan du väl ta och mosa innan du slänger dem, då finns det ju inte minsta risk att de förpuppar sig och utvecklas till fjäril.

Problemet är ju att de allra minsta larverna inte upptäcks. Man tror att man fått bort alla, men de minsta (1mm tjocka och 4mm långa) missar man.
Jag försökte nämligen rädda lite av skörden, plockade de fina orörda bladen av grönkålen, gick in i köket för att skölja och hittade då flera pyttesmå larver! mad.gif Jag slängde alltihop i trädgårdstunnan som kommunen tömmer! sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon