CITAT (lisselbo @ 20-08-2005, 09:19)
Så här blir det när man sätter för många tomatplantor (4 st) i samma krage i växthuset.
Ska inte göra det misstaget nästa år, är lite bökigt när man ska vattna och plocka tomater kan jag lova.

Ja, det är "trial and error" hela tiden...
Själv började jag stort i mitt nya, lilla växthus (4 kvm). 6 olika tomatplantor i hinkar, säkert 15 plantor med störskärbönor och lika många physalis samt en kruka med ballongblommor, (som skulle förhindra trips).
Se´n började det växa!!!
Det första som åkte ut var ballongblommorna. Idag ute idet fria är dom ca. 2 m långa, men inga trips i växthuset!
Se´n upptäckte jag mögel på skärbönorna. Dom växte upp i taket och nästan ut genom fönstret. Hade massor med blom och jättemycket små bönor. Det var under regnperioden i juli.
Allt åkte ut!!!
Nu återstår physalisen och tomaterna. Massor med gröna (och en del röda) tomater, men alldeles för mycket!!! Svårt att krypa omkring och plocka...
Physalisen kommer nog inte att bli ätbara, pyttesmå frukter när man klämmer på skalen. Frågan är om det skulle blivit klara om jag haft bara några pysalisplantor eller om det "bara" är brist på sol och värme?
Men nästa år "då ska det bli perfekt". Då ska jag gå efter det svenska LAGOM. Kanske inte så dumt ändå???