Therese77
20-08-2005, 08:44
Har fått en jättesquash av min granne på kolonilotten. Tog ur lite frön från den, tänkte sätta dom nästa år.
Måste man ha frön från olika squashar eller kommer det bli nåt fastän det bara är en moderplanta så att säga.
Åsa, mälardalen zon 2
20-08-2005, 08:48
Squash är ofta ganska promiskuösa och korsar sig hejvilt med andra squashar och pumpor så för det mesta blir egentagna fröer inte alls samma sort som man tog fröerna ifrån utan det kan bli någon blandning (+många squashsorter är F1 hybrider och är då inte heller fröäkta).
På en kolonilott har man troligtvis odlingsgrannar som odlar pumpor eller squash så den har troligtvis korsat sig ganska bra.
Vill du veta vad du får så är det nog bäst att köpa fröer, vill du bara experimentera så kan du sätta egna fröer och se vad det blir.
Therese77
20-08-2005, 08:53
ok, så det är inte säkert att dessa frön kommer gå att odla alltså?
Åsa, mälardalen zon 2
20-08-2005, 08:58
Jodå visst går det att odla fröerna (ifall de var mogna) men som sagt du vet inte vad resultatet blir ex. jag tog ett frö från en orange Halloweenpumpa, det fröet producerade en planta som gav mig en väldig massa gula flaskformade pumpor som inte var de minsta lika den orange pumpan jag tog fröerna ifrån. Samma sak gäller för squash.
Therese77
20-08-2005, 09:10
Ok, tack för hjälpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.