Full version: Rönnbär
Christoffer
Vilka rönnbär ska man helst plocka... orangea eller de som är mest röda?
Beror det på mognaden, eller är det bara genetiska variationer?
Fenja
Om det är vildväxande rönnar du menar så tror jag att det är en mognadsfråga. Plocka de som är rödast och glöm inte att lägga dem i frysen några dagar innan du använder dem, annars blir de väldigt bäska.
Mvh
Fenja
eggers
rödast är godast.
mayababy
eller låt dom få sitta kvar på trädet till den första frostknäppen så blir de inte så sura
Sommartorparn
Det är skillnad i sötma mellan enskilda träd. Min mamma hade en rönn på sin tomt där bären var sötare än på alla andra rönnar i trakten. Det var bara från det trädet hon plockade för att göra gele. Fåglarna hade också upptäckt att just det trädets bär var godare än andras. Jag tror att det trädets bär var extra röda, men jag kan inte svära på det.
Reserv
Vi har två olika Rönnar på tomten, den ena är som rundad upptill och dom bären är orange, den andra är mer vildvuxet högväxande och har knallröda bär. Vi brukar inte ta tillvara på bären, jag föredrar vinbärsgelé, så jag kan inte säga nåt om smakskillnaderna. Men olika sorter är det i alla fall, det skiljer även i färg på lövverket. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon