Jane
Hejsan
Det här har varit min första sommar i trädgården och jag har med stort intresse iaktagit allt som har kommit upp. Men jag tycker att vissa växter kommer på fel ställen. När kan man flytta växter? När är det lämpligast? Det rör sig om vanliga växter som lejonhjärta, fenixhjärta, blåklint etc.
Jag skulle vilja få mer harmoni i rabatterna.
Jorden verkar vara lite si så där också. Den är rättså sandig och torkar ut snabbt. Är det någon som har lite tips på hur jag kan förbättra den?
Tack på förhand.
Ophelia
En lätt hållpunkt kan vara att de som blommar tidigt, flyttas sent och vice versa. Bästa flyttiden är en mulen, kulen dag när regnet hänger i luften smile.gif

Ingen jord är perfekt för alla växter och lättast är om man anpassar växterna efter jorden. Det går ju att hjälpa upp strukturen genom att exempelvis tillföra kompost. Sandig jord har sina för- och nackdelar. Den stora nackdelen är att den torkar ut snabbt coh växtnäringen lakas ur. Fördelen är att den är väldränerad och värms upp snabbt på våren. Faktum är att en sandjord kan faktiskt vara en zonförbättrare i kyliga klimat. smile.gif
Jejja
Jag flyttar allt helst till våren innan växterna hunnit bli så stora. Det gör jag oavsett om de är vårblommande eller höstblommande, för mig är det viktiga att de är lätthanterliga.
Storåtjejen
Barkmull är bra att förbättra jorden med vare sig den är lerig eller sandig. Det ska vi göra nu efter att ha fått tips om detta. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon