Full version: Paprika
jåj
Jag har alldrig lyckats ordentligt med paprika, varje planta har bara givit några stycken ...
På tv kan vi se plantor som är flera meter höga !

Hur går de för er andra ?

JÅJ

P.S.
Käns som STUFF tomaterna är ett mycket bra allternativ.
lisselbo
Samma här.
Blir plantor som är nå´n halv meter höga med 3-4 paprikor på wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hemligheten med stora paprikaplantor är att man måste vara tuff och ta bort de första frukterna som dyker upp så växten satsar allt på tillväxt istället (+tillräckligt stor kruka + gödning hjälper också till)
jåj
Hej, Åsa du verkar lyckas med allt ... grattis! rolleyes.gif

Har du någon bild från hobbyväxthus ?
Mina paprikor ser knap bättre ut än de som finns kvar på COOP forum och som nu reas ut för halva priset! ( Nu var jag elak igen) älskar rea på växter och frö. rolleyes.gif

Mins ett TV program från växthus i Holland där odlaren bara fik 2:- Kg och mellanhänderna 30:- och inte att förglömma transporten och skatt på 10:- Kg alltså 50:- här hemma!

Så vist borde det vara lätt att odla och den håller sig länge i transporter.
Vilka sorter kan bli höga här i våra växthus ?

JÅJ
Åsa, mälardalen zon 2
Har bara en bild från förra året och inte från växthus utan altan (åkersniglarna i växthuset verkar älska paprika och aubergine så med dessa har jag övergått till hinkodling) odlar dock en sort som inte verkar bli så enormt hög och det passar bättre för hinkodling, höga sorter brukar behöva någon form av stöd.

De flesta sorter kan bli höga, på jobbet har vi haft sånt som california wonder som många hobbyodlare odlar (trots att det faktiskt finns snabbare sorter som är mer odlingsvärda) och de har varit riktigt höga men det finns ju värme i växthusen på jobbet, fast iår har det inte blivit så väl skött därinne i sortimentet så grönsaksflyet har fått härja fritt och plantorna ser ganska hemska ut.

(kan tillägga att man även kan testa yrkesodlarsorter många av dem blir höga , man kan köpa från Lindbloms frö exempelvis de säljer även till hobbyodlare men är främst en fröfirma för yrkesodlare tyvärr har många av deras sorter lång utvecklingstid)
jåj
Hej Åsa !
Vet att på jobbet har ni fina växthus och värme, men hur hög blev paprikaplantan ? Hur många paprikor? Jämförbara i storlek med de som finns i affären ?

Massa frågor men undrar!

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon