Annki
Min förtjusande lilla mamma, som fick mig sent i livet och miste sin man för 19 år sedan ska fylla 85. Vi känner varandra väl. Jag vet vad hon vill och inte vill. Hon är jätteklar i knoppen men har dubbla handikapp - svårt rörelsehindrad och synskadad. Och jag vet inte vad jag ska uppvakta henne med på 85-årsdagen...

Hon vill inte ha "prylar" - utom nya "snyggare" tekoppar som jag köpt idag hos Lena Linderholm i Vaxholm. Dessa kommer hon att gilla! Hon har fått alla tekniska saker hon behöver som micro, dammsugare, kaffebryggare etc. Och nya tofflor, godis m m köpte jag nyligen i Estland. Kläder är rätt ointressant eftersom hon har svårt att ta sig ut.

Jag funderar på att försöka dra med henne ut på restaurang, men hon tycker det är obehagligt eftersom hon inte ser. Snälla!! Ge mig tips!!!
Ophelia
Kan du inte ha en överraskningsmiddag hemma? Behöver ju inte vara så stort om det kanske blir för mycket för henne. Gillar hon musik? Antar att hon säkert får blommor, kanske en lavendel som hon kan dofta på.
pejori
om hon är synskadad..varför inte ge henne några spännande ljudböcker? smile.gif
det finns massor att välja på numera wub.gif
Annki
Blommor kommer hon att få! Hon älskar mina trädgårsbuketter och jag har drivit upp hennes födelsedagsblommor - gladiolus - i massor. Men det känns lite "futtigt"... 85 är en aktningsvärd ålder. Men hon vill inte att jag ordnar något hemma hos henne, för det orkar hon inte med. Och att komma hit, även om jag ordnar det fint, är vardagsmat...
Reserv
En spabehandling med helkroppsmassage, det är ljuvligt för en gammal och sliten kropp, svärmor har fått en sån i Guldbrölloppspresent och det uppskattades högst av alla presenter wub.gif
Annki
Massage och spa... måste man inte se då? För att uppskatta gåvan? Får man fråga hur gammal svärmor är?
pejori
CITAT (Annki @ 20-08-2005, 20:58)
Massage och spa... måste man inte se då? För att uppskatta gåvan?

nä det måste man inte. det är andra sinnen som njuter då wub.gif
Annki
Ljudböcker är nog lika kört... hon lånar hela tiden på biblioteket, och läser ibland böcker som inte ens jag hunnit med att läsa. Och jag läser mycket! Men tack för tipset!
Reserv
CITAT (Annki @ 20-08-2005, 20:58)
Massage och spa... måste man inte se då? För att uppskatta gåvan?  Får man fråga hur gammal svärmor är?

Svärmor va´80 när hon fick det. Men se?? blink.gif Poängen är juh att hon ska njuta, då ska hon väl inte titta heller, det är ju en kroppslig upplevelse. Hon skulle kunna va´stenblind och ändå kunna uppskatta behandlingen då den är så njutbar. Samma med en doftupplevelse i nån botanisk trädgård, det finns där nere i Stockholm ute vid Hagaparken tror jag, en ljud och doftupplevelse, med blommor och fåglar som kvittrar omkring. rolleyes.gif

Alltså det är fåglarna som kvittrer runtikring inte blommorna tongue.gif
Annki
Ja, trädgårdar har vi upplevt ihop. Vi har även en plats som heter Almåsa söder om Sthlm för synskadade med speciella planteringar.

Men jag tror våra spa-anläggningar inte är riktigt handikappanpassade. Men det är bara vad jag tror, så jag ska kolla! Tacksam för tipset!
Reserv
CITAT (Annki @ 20-08-2005, 21:04)
Ja, trädgårdar har vi upplevt ihop. Vi har även en plats som heter Almåsa söder om Sthlm för synskadade med speciella planteringar.

Men jag tror våra spa-anläggningar inte är riktigt handikappanpassade. Men det är bara vad jag tror, så jag ska kolla! Tacksam för tipset!

Spa anläggningarna ska vara handikappanpassade, det finns så fruktansvärt många spa anläggningar i och omkring Stockholm så jag är helt säker på att du hittar vad du söker. wub.gif
flower
varför inte ge henne ett foto på dig och dina syskon (om du har några), vi barnbarn gav vår mormor ett kort i A4 storlek när hon fyllde 80 och hon blev så glad att hon nästan grät
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon