Monarda
20-08-2005, 20:39
Införskaffade en canadaros idag - Louis Bugnet. Även en annan ros - Rhapsody Blue, som jag egentligen inte bestämt mig för om jag gillar. Blommorna är ljust lila-färgade. Ganska spektakulär.
Någon här som har erfarenhet av dessa?
Louis Bugnet är en underbar kanadaros, som alla gillar med sin vackra lila kant. Har den även i år som stamros. Annars, den tål en massa kyla fryser aldrig ner här i zon 4. Den växer på lagom och blommar i omgångar, en jättebra basros.
Rhapsody in blue har jag impulshandlat i sommar för jag trodde knappt mina ögon att den hade en så vacker lila/blå färg. Jag var på Löta handelsträdgård i dag och dom är riktigt stora på rosor, och jag frågade ägaren om den, han sa att den inte var så klen som man kanske tror.
Tror den klarar zon 4, men jag ska kupa den ordenligt i höst.
Monarda
20-08-2005, 21:10
På etiketten till Rhapsody Blue står det zon 4, så vi får väl hoppas det stämmer.
AnnicaB
20-08-2005, 22:25
Har 2 st Louis Bugnet. En riktig toppenros! Tålig, vacker, doftande och blommar om och om och om igen! Häftigt med helröda knoppar och att sedan själva blomman är helt vit.
Jag är mycket förtjust i kanadensiska rugosorna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.