Full version: Blåregn
Gillan
Såg att Christer i Falköping skrev nåt om en ny sort.
Och undrar om det finns nån som vet nåt om det. wink.gif

Jag fullkomligt ääälskar blåregn(fast vad är det jag inte ääälskar
när det gäller allt som blommar wub.gif ) och har alltid
trott att det endast går i zon 1 wacko.gif

Hoppas på nåt vettigt svar rolleyes.gif
Ophelia
Sylvia skriver svar på en fråga om blåregn på odla.nu. Finns både kinesisk och japansk (som är härdigare)

http://www.odla.nu/fs/article/file_8003.html
Christer i Falköping
Har för mig att den nya sorten heter Amethyst eller något liknande.
Christer.
Gillan
CITAT (Christer i Falköping @ 21-08-2005, 13:02)
Har för mig att den nya sorten heter Amethyst eller något liknande.
Christer.

Tack för svar smile.gif
kerstin z5-6
Den nya sorten heter Amethyst falls -är man modig kan man testa den ute laugh.gif
fö går blåregn fint att krukodla också ..
Gillan
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-08-2005, 17:41)
Den nya sorten heter Amethyst falls -är man modig kan man testa den ute laugh.gif
fö går blåregn fint att krukodla också ..

Tack smile.gif Det tänker jag leta efter.Så får vi väl se sen hur modig
jag är? wink.gif
CasualKarlsson
Har sett den nya sorten, intill en skyddad husvägg, klara sig under tre år i zon 4.
Gillan
CITAT (CasualKarlsson @ 22-08-2005, 23:51)
Har sett den nya sorten, intill en skyddad husvägg, klara sig under tre år i zon 4.

Då finns det hop smile.gif . Tack för det wub.gif
andreas i uppsala
klart du ska ha vanligt blåregn.Den är helhärdig, botan har två stycken enorma vanliga blåregn hos sig. Jag har likaså. Våra lokala plantskolor säljer dem, till och med de pessimistiska affärerna, då rör det sig om vanligt blå och den vita...
Christer i Falköping
Nja, där håller jag inte med dig Andreas. Bor ju själv i zon4 och här klarar de sig med knapp nöd. Svåra nedfrysningar varje år, trots att jag har den optimalt. Det finns säkert de som klarar sig, men det tror jag kan ha med ursprung att göra. Har man tur att få plantor som härstammar från dess nordligaste levnadsplats hjälper det nog till en hel del. Att sedan lokala handelsträdgårdar säljer den, betyder ju inte att den är härdig i området. Där är det profiten som gäller.
Christer.
Anders zon 1
Skulle inte rekommendera vanligt blåregn (Wisteria sinensis) om man bor på gränsen till zon 4. Har själv haft ett i zon 4 i Bergslagen i mer än 5 år. Det har visserligen överlevt men fryser tillbaka precis lika mycket som det växer till varje år och är fortfarande mindre än 0,5 m högt och har naturligtvis aldrig blommat (kommer sannolikt aldrig någonsin att blomma heller). Klimatet på tomten där jag har blåregnet är annars förhållandevis bra (sydsluttning och skyddat mot nordliga vindar) och mycket annat som är mindre härdigt funkar bra där. Troligen är lokalklimatet snarare zon 3 än 4. Mitt tips är att du väljer någon härdigare sort om du vill prova blåregn - antingen japanskt blåregn (Wisteria floribunda) eller det troligen ännu härdigare 'Amethyst Falls' (har själv dock ingen erfarenhet av någon av dessa).
Gillan
Tack för svar smile.gif
Det ser nog ut som om jag får vänta och avvakta sad.gif
Hos mig dör ju Bokharabindan trots att de sa att et skulle gå wub.gif
Provade två gånger, men har nu gett upp den "där"
Bokbindarn biggrin.gif biggrin.gif
Ludvig Johansson
Den pessimistiske ser problem, den optimistiske lösningar.

Med lite skydd och/eller genomtänkt plantering så kan man odla mycket. Jag satte ett gäng små Wisteria sinensis förra sommaren och de mår alla utmärkt här i zon3/4 trots den vidrigaste vintern i mannaminne för sydostatiska växter. Men eftersom jag drivit upp dem från frö så lär det ta ett tag innan de blommar. Bättre att köpa plantor eller ta sticklingar och plantera dem på våren.

Varför inte odla de växter man känner för, och sedan skydda dem istället? De flesta växter blir härdigare när de blir lite större och är fullt acklimatiserade så om man tröttnar på att skydda dem efter ett tag så gör det inte så mycket.

Tittar man i lite äldre böcker ser man att Magnolia kobus är knappt härdig i zon 1, men att den nu anses härdig i zon 3-4. Har klimatet förbättrats så pass eller trädet muterat? Knappast. Om ingen försöker odla t.ex. blåregn i zon 4 kommer det aldrig ha chansen att visa sig härdig där.

Sorry om jag raljerar lite...dessutom ska man väl inte uppmuntra folk att odla känsliga växter, vore inget kul att zonknäcka om alla gjorde det och lyckades?
Gillan
CITAT (Ludvig Johansson @ 24-08-2005, 16:26)
Den pessimistiske ser problem, den optimistiske lösningar.

Med lite skydd och/eller genomtänkt plantering så kan man odla mycket. Jag satte ett gäng små Wisteria sinensis förra sommaren och de mår alla utmärkt här i zon3/4 trots den vidrigaste vintern i mannaminne för sydostatiska växter. Men eftersom jag drivit upp dem från frö så lär det ta ett tag innan de blommar. Bättre att köpa plantor eller ta sticklingar och plantera dem på våren.

Varför inte odla de växter man känner för, och sedan skydda dem istället? De flesta växter blir härdigare när de blir lite större och är fullt acklimatiserade så om man tröttnar på att skydda dem efter ett tag så gör det inte så mycket.

Tittar man i lite äldre böcker ser man att Magnolia kobus är knappt härdig i zon 1, men att den nu anses härdig i zon 3-4. Har klimatet förbättrats så pass eller trädet muterat? Knappast. Om ingen försöker odla t.ex. blåregn i zon 4 kommer det aldrig ha chansen att visa sig härdig där.

Sorry om jag raljerar lite...dessutom ska man väl inte uppmuntra folk att odla känsliga växter, vore inget kul att zonknäcka om alla gjorde det och lyckades?

laugh.gif laugh.gif , du får gärna raljera för mig smile.gif och jag skulle inte
ha ett dugg emot att zonknäcka och lyckas med allt jag
vill ha smile.gif .- och du, jag försökte verkligen skydda "bokbindarn" laugh.gif laugh.gif
andreas i uppsala
Duger det här bildbeviset. Bilden är från förra året, i år är blåregnen ännu högre och når idag ända upp till taket på botans

Ludvig har även han sett dem, inget att bli särskilt imponerad av heller tycker jag. skulle själv aldrig ens bry mig om att ge blåregn något skydd över huvudtaget. Har det gått på botan i 30-40-50 år så tycker jag inte det är någon ide att ens över huvudtaget bry sig om det. De växer ändå så otorligt fort så det gör inget om de ev. skulle frysa ner lite någon vinter. Blåregn växer här i norr som fikon gör på Bornholm

Önskas mer bildbevis av något annat "ickehärdigt"?

Det är så meningslöst att hålla på med dessa zoner m.m då varenda människas klimat är så olikt den andras även fast de ska bo i "samma" zon. Jag har personligen slopat det där systemet och kolla nu, nu växer det tropiskt i trädgården, det bara ploppar upp biggrin.gif

Testa och se annars får du heller aldrig veta!
mulle
Mitt blåregn, det vanliga, blommmar visserligen inte men det lever. Och jag vet två på Åland som har fått sina att blomma men det har tagit sin tid.
Jag är övertygad om att jag också får njuta en dag!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon