Full version: Glupsk bladlusätare.
amaira
Bladlöss brukar det finnas gott om. Och då finns det också gott om bladlusätare.

Vissa blomflugelarver lever på bladlöss, och det gör även denna typ, som här är på jakt efter nån liten lus att få hugga käkarna i.

Han är inte så stor, det är blommorna av renfana som han promenerar runt på, som om de är smärre fotbollsplaner rolleyes.gif (ojdå, nu överdriver jag igen sleep.gif )

Här har han i alla fall lyckats få tag i en lus och sörplat i sig innehållet.

Myrorna som vakar över sina bladlöss, gillar inte när det där monstret kommer vankandes med mord i blick, men käkarna imponerar visst på myran också, för han gör inget annat än blänger vaksamt och surt.

Här är några andra myror (fast samma storlek som den ovan) som vakar över några andra bladlöss.

Bladlöss skaffar ju sin mat genom att suga i sig saften från växter. Men för att de ska få i sig så mycket proteiner och näringämnen som de behöver, måste de slurpla i sig stora mängder av växtsaften.
Överskottet av växtsaften utsöndrar lusen som "honungsdagg", något som många andra djur tycker om och livnär sig av, myror bland annat.

Så myrorna finner bladluskolonier och tar väl hand om dem. Skyddar dem mot fiender osv, och "mjölkar" dem på denna sockerhaltiga lösning som lusen utsöndrar genom två små "taggar" som sitter bak på ryggen.
amaira
Jag glömde ju tala om vem han är huh.gif

Det är en guldögonsländelarv. Barn till den söta skira grönskimrande guldögonsländan. (Eller "stinkslända" som den också kallas av någon dum anledning.) Den som vi ibland finner inomhus på vintern, i fönster av vindar, uthus, osv, men då är den mer brunaktig.

Här är en länk till en sån typ.
pejori
AAHH!!!!! är det så dom heter, som invaderar mitt kök just nu laugh.gif laugh.gif
Ophelia
Ja det där bevisar att vi ska nog vara lite försiktiga med "bekämartagen" i trädgårdarna. Många oskyldiga hjälpredor stryker nog med i ivern att få bort bladlössen.

Som vanligt är bilderna otroligt bra, tagna av forumets egen Mattias Klum smile.gif
pejori
ja... hon är duktig amaira smile.gif smile.gif wub.gif
amaira
... och ibland säger hon fel, den där amaira ... sleep.gif

Detta jag skriver ovan
CITAT
Skyddar dem mot fiender osv, och "mjölkar" dem på denna sockerhaltiga lösning som lusen utsöndrar genom två små "taggar" som sitter bak på ryggen.
stämmer alltså inte helt.

Gossen Ruda talar om hur det ligger till:
CITAT
Ledsen att behöva rätta Amaira men sifonerna är utförsgångar från ett par vaxkörtlar. Bladlusdaggen kommer ut den "normala" vägen.

Rätt ska vara rätt wub.gif
silos
Vad jag tycker om att titta på alla fantastiska bilderna ifrån din värld Amaira och blir rikare och rikare inom mig wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon