Full version: Sumpväxter?
Whiskuchi
Jag har precis blivit med hus och trädgård. I trädgården fanns det ett fågelbad (fast jag föredrar att kalla den sumppöl), ca 1 x 1,5 meter och dryga decimetern djupt. Vi har hela tiden tänkt att vi skulle ta bort den och gräva ut en lite större damm där - men idag när jag skulle ta bort f*nskapet visade det sig att den är gjuten och helt omöjlig att rubba! Så planerna har raskt gjorts om till att göra pölen till sumprabatt och gräva ut en ny damm jämte (alt. gräva ner en tunna eller nåt, vi är inte ute efter något stort med näckrosor eller så, bara ett litet vattenblänk). Steg ett är dock att fixa sumprabatten. Problemet är att vi inte vet särskilt mycket om växter alls (som sagt, nyblivna trädgårdsägare) och faktiskt inte har en aning om hur vi ska gå till väga, om det behövs någon särskild sorts jord (lera?), vilka växter som trivs där etc etc. Någon här som känner för att hjälpa två hjälplösa klåpare? smile.gif
mulle
För att de flesta växter ska klara vintern måste nog sumprabatten vara djupare än en decimeter.
Om du kan knacka hål i betongen och lägga dammduk har du massor av olika möjligheter.
Eller så nöjer du dig med ettåriga vatten- och sumpmarksväxter.
J
ag gjorde en sumprabatt i våras med Adrians spännande brutala köttätare och tranbär. Men den är djup.

Mulle
Whiskuchi
CITAT (mulle @ 25-08-2005, 00:04)
Om du kan knacka hål i betongen och lägga dammduk har du massor av olika möjligheter.

Njae, jag ville ju anlägga sumprabatt för att slippa ta bort pölen och lägga dammduk. Får köra på ettåringar helt enkelt, tack för svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon