Full version: Rabattförslag
Ylva i Dalarna
Hej!
Jag har en "omöjlig" rabatt vid stallet som jag skulle vilja ha fin hela sässongen med lökar och perenner.
Den är ca 50 x 200 cm och ligger i västerläge under ett takutsprång!
Dessutom har vi zon 6 men rabatten ligger ganska skyddat. Jorden är ganska sandig men den ska jag bytas ut mot planteringsjord och förmultnad stallgödsel är det tänkt.

Vad ska jag plantera?

Hoppas på många trevliga förslag!

Ylva
kerstin z5-6
Drömläge , om du tillför grus och lite benmjöl samt ev välbrunnen gödsel!! För tex lökar, och penstemoner.Ta inte bort sandjorden för tusan -den är väldränerad och gör att du klarar många klenisar.. laugh.gif
Västerläge med em sol då?

Under taket -tupaner tulpaner -slipper de vatten uppifrån och är av de äldre sorterna kan du ha dem åter där i åratal,Nectaroscordum siculum
Honungs lök blommar juni juli,kungsängslilja ,julrosor .... vårlökar av alla slag

Penstemon , alpinus ,barbatus, digitalis mfl.De första tål men behöver inte mkt vatten från ovan efter de fått etablera sig-den sista -inget vatten från ovan eftter snösmältningen-fins i massor av sorter o färger -härdiga o blomvilliga, vita blå blålila rosa -men inga hybrider -de går inte i vår zon ..knappast nån annans heller

Vanliga Digitalis gillar läget med, ruta Thalictrum, campanula -klockor låga och höga laugh.gif

Kungsljus om du gillar dem , vita stormhattar laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon