Full version: Hjälp
lena g
Vad har jag gjort för fel!!! sad.gif
Nästan alla mina tomater har spruckit i skalet, både tigrella, bonner best och brandywine. Coktailtomaterna Ildi har däremot klarat sig. Är det någon av alla ni duktiga odlare som kan hjälpa mej så vore jag tacksam.
hälsningar Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Så brukar det alltid vara på hösten i växthuset mycket beror på att temperaturen nu börjar sjunka på nätterna och det är ganska fuktigt i luften, plantan tar upp en massa fukt som den inte kan avdunsta utan de pumpar ut det till frukterna och så enormt elastiskt är inte skalet.

Oftast klarar sig de små tomaterna bättre än stora + jag tycker det brukar bli lite mindre problem ifall jorden får vara lite torrare nu på hösten.
Gardeners delight tycker jag brukar klara sig ganska bra från att spricka, den brukar ofta säljas hos utländska firmor under benämningen "Crack resistant".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon