Har den japanska regnbågsbräknen på gång, men hittar ingen info om hur den vill ha det. Är den härdig här eller ska jag ta och förvara den frostfritt i vinter?
MVH Jessica
kerstin z5-6
21-08-2005, 18:52
Dn går fint hos mej -vill ha skuggigt läge , annars får bladen fula fläckar Kommer upp sent -så var försiktig så den inte åker -liknar ett litet ogräs först Vill ha fuktig jord som alla bräken men grus i botten skadar inte jag har haft Athyrium niponicum pictum i flera år o prövar nu Ursulas red -som jag inte kunder motstå :)Athyrium niponicum pictum 'Ursulas Red
Reserv
21-08-2005, 18:53
Till zon 4 står det, men då ska den även stå på skyddat läge. Jag skulle nog tagit in den för säkerhets skull, eller bäddat in den ordentligt, den va´fin såg jag, vart lite sugen nu.
kerstin z5-6
21-08-2005, 19:01
jasså du säjer det ...hihi -så mesiga är vi inte i norr
då blev det nog bara fjällbjörk odlat här
jessica zon6
21-08-2005, 20:29
Kunde inte heller motstå"ursulas red" Kan det vara vinterfukt den är känslig för?Ska jag vara modig;)kanske någon granruska..... Har funderat på kniphofia, är det en klening,eller har ni provat ha den ute i rabatterna också??
Typiskt att man ska hitta växter som inte är fjällbjörk
/Jessica
kerstin z5-6
21-08-2005, 22:12
En ruska skadar väl inte -men eftersom den vanliga pictum går fint så .. Kniphofia måste ha extremt väldränerat för att klara sig -där rek jag ruska eller glasskiva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.