lena g
Hur kan man veta vem som, har ätit upp bladen och nästan hela växterna för mej de har smaskat i sig både palettblad och tagetes och en del annat.

Grönkålen och Pepparroten är så uppätna att bara bladnerverna är kvar men jag har inte lyckats se den som äter. Liljebaggarna som jag "Utrotade på försommaren har även de kommit tillbaka. Jag känner inte för att bespruta men det kanske inte finns nåt alternativ???
MVH Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Om bladnerverna är kvar så låter det som någon stekel eller fjärilslarv. Grönkål är en sån växt som man måste gå och inspektera flera gånger i veckan och man ska då även titta på undersidan av bladen där brukar man ex. hitta kålfjärilens ägg + larver och de brukar vara många larver när det gäller kålfjäril så kan en kalätning gå snabbt.

Pepparoten behöver man nog inte bry sig om vem som ätit upp bladen det är ju inte bladen vi äter + pepparrot brukar ju vara ett ganska svårutrotat ogräs så den dör inte i första taget.
lena g
Tacka för svaret Åsa, du verkar kunna en hel del...
Om jag nu hittar larver eller nåt måste jag då plocka bort dom för hand som jag får göra med lilfebaggarna?
mvh Lena
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar vara enklast i en liten odling att plocka för hand, är man tidigt ute och inspekterar ex. grönkålen så brukar man hitta äggen på bladens baksida och mosar man dem så blir det väldigt lite larver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon