Full version: Åsa!
Susanna
Hej Åsa (och andra också!)

I våras diskuterade vi squashen Baby Boo. Det stod ju vintersquash på Runåbergs påse, men den stod samtidigt under sommarsquash på deras hemsida. Jag tror vi kom fram till att den var en sommarsquash. Har du prövat den ännu? Jag har skördat ett par men tycker att den beter sig konstigt. Stenhård och inte så god, smakar omogen. Kan det vara en vintersquash i alla fall?
Åsa, mälardalen zon 2
Mina baby boo har inte börjat producera honblommor än så jag har inte kunnat testa.
Susanna
Mysko att din planta tar sådan tid på sig. Jag har skördat cirka 10 frukter vid det här laget. Just nu är den full av frukter eftersom jag inte plockar av dem, alltför osäker på vad det är för sort egentligen. Dom är helt vita i början. När de blir ungefär 10 cm i storlek skiftar färgen mot grönspräckligt.
Ingrid på Västkusten
Baby Boo är la väl en Acorn så man kan ta den som både ock.

Fast jag tycker omogen acorn smakar ingenting....
Susanna
Hej Ingrid!

Kul att se dig igen, har saknat dig här på Odla!!! Hur går det med vintersquashodlandet? Vad har du för sorter i år? Jag kör en blandning av pumpor och vintersquashar:

early butternut
buttercup
pompoen
sweet dumpling
mesa queen
rouge vif détampes
kakai
new england pie

Tack för svaret om Baby Boo. Tänkte aldrig på att kolla närmare, att det var en Acorn. Men du har rätt, som omogen smakar den ingenting. Den är väldigt hård också.
Ingrid på Västkusten
Efter ha funderat på spårvagnen kom jag fram till at Baby Boo inte är en acorn men är en vit sort av jack be Little-typen. :-)

Det är ett taskigt år för squash hos mig - det var kallt för länge och så var vi borta i en vecka så då fick de vänta så de kom inte ut förrän mitten av Juni *skäms* då hade hälften dött.

Vi har en Mountaineer ifrån Vida verde som är Guld värd, älskade Gold Nugget som vanligt Melonette de Jaspee Vendee ( den man äter rå suuuupergod) och så nya favvisen Crown Prince. Plus en vars namnetikett jag får kolla.

Två självsådda med som jag itne iddes ta bort.
Och så har vi flera plantor av samma sort.

Som Du ser är det illa :-( och jag som tänkte 'toppa' i år!
Ingrid på Västkusten
Satt å läste sista numret av min engelska trädgårdstidning med artikel om Vintersquah. Den odlande madamen lät sina ligga kvar i Oktober med.....åsså med det däringa rådet - let the light frost kill the foliage - det dödar frukterna med hos mig - men å andra sidan dör squashen nästan av av sig själv i Oktober.

Så jag undrar om det itne är våra våra å somrar d v s vår odlignssäsongs beskaffenhet som gör att vi vill ha dem kvar på pinnen så länge det går. ja utom den gången jag drog in dem andra veckan i Seåtmeber tror jag det var - då hade det regnat non stop i två veckor och min största squash sprack - då härsknade jag till å tog in allt men de höll bra kanske itne så bra som 'vanligt' men hyggligt - allt som håller till Mars -trakten är godkända. Gold Nugget äter vi innan dess.

Hälsar ingrid som funderade halva kvällen på det här medan hon vattande!
Susanna
Hej Ingrid!

Härligt att höra att du står och funderar på våra squashar när du vattnar wub.gif

Nu har jag tröttnat på Baby Boo i alla fall. Den får sitta kvar så får vi se om hur den smakar när jag är hemma i igen i mitten på oktober. Jag tycker överhuvudtaget det är svårt med mognaden och skörden av vintersquashar. Känner mig alltid osäker på när jag ska ta dem. Har heller aldrig lyckats lagra någon längre än någon månad. Läste förresten i Runåbergs häfte, efter ditt tips i den andra tråden. Där fanns ju en hel del information om värmebehandling och lagring. Skördade en New england Pie idag. Ska pröva att göra pumkin pie.

Tyckte att säsongen började ganska dåligt, det tog lång tid innan jag fick frukter på vintersquasharna. Men sedan satte de rejäl fart. Det är som du säger, odlingssäsongens beskaffenhet som ställer till det. När frukterna kommer sent måste man ju vänta länge innan man kan ta dem. Vet inte heller om en sådan här sommar som i år är så bra. Kyla och värme om vartannat. Dina sorter låter spännande, jag tror jag ska testa dem nästa år.
Ingrid på Västkusten
En månad Susanna?

Det låter som de inte är riktigt klara alls.

I starten var jag med osäker så jag körde enligt principen - vi har taskig sommar i Sverige låt dem vara ute så länge det går för sniglar frost och regn.
Gold Nugget är la välan undantaget - när dne går ifrån gyllene till en mättad rödgyllene färg s är den klar - den förtjänar att tas i tid ;-)

Är inte New England Pie bättre efter en tids lagring? Frukterna kommer nog sent hos mig oftast i Augusti - jag vet många har dem redan i Juli men det är sent här på berget.
Nu med all sol som varit börjar jag bli optimistisk om vi bara undviker nattfrosten så är det som händer nu så man bara kan dansa av glädje!

Gold Nugget kan jag verkeligen rekommendera - man känner sig duktig när man har den och den är perfekt i storlek med. Lagom!!!!! Och tidig och lätt och är säkert en höjdare till pumpkin Pie den med. Crown Prince är nog det med skulle jag misstänka ;-) läs vad Amy skriver om den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon