Full version: björkrötter
martinagson
Har en björk vars rötter (förmodar jag) gör att syrenen inte vill växa. Om jag kapar björken men låter stubben vara kvar, lever rötterna vidare eller måste jag gräva upp allt sammans?
Hannele
CITAT (martinagson @ 21-08-2005, 20:31)
Har en björk vars rötter (förmodar jag) gör att syrenen inte vill växa.

Har du planterat syrenen nyligen?
Det tar ca 2 år, innan syrenen etablerar sej och börjar växa efter planteringen.
violina
Har fällt några björkar och alla rötter utom en dog men det tog några år innan rötterna (stubben) förmultna. Står den ivägen får du fräsa bort det över mark eller ta bort på något annat sätt. En av björkarna började skjuta en massa skott intill stubben. Kommer inte ihåg om jag kanske lämnade kvar för mycket eller vad som hände. Jag lät den vara och hade skotten till påskris varje vår. rolleyes.gif

Björkar suger ju en väldans massa vatten. Jag tänkte inte på det när jag i början på min "trädgårdskarriär" sågade ner en del björkar som jag tyckte mest skräpade ner överallt. Trädgården blev alldeles vattensjuk. sad.gif Så jag sådde pappersbjörk (betula papyriferia) från Impecta och planterade på nytt. Jättefina träd och växer fort. Högre än mig på tre år.
Cilla
CITAT (martinagson @ 21-08-2005, 20:31)
Har en björk vars rötter (förmodar jag) gör att syrenen inte vill växa. Om jag kapar björken men låter stubben vara kvar, lever rötterna vidare eller måste jag gräva upp allt sammans?

Bra kommentarer här. Det kan till och med ta längre tid än 2 år för syréner att komma igång, men det är klart att en björk alldeles i närheten tar mycket vatten för syrénerna. På ett ställe i somras med samma problem stammade jag upp björkarna (tog bort grenar nederst i kronan) för att släppa in mer ljus och lade på mängder av kompost vid syrénerna, samt dikgrävde emellan dem så att de fick bättre tillgång till vatten. Björkens rötter söker sig också dit så småningom förstås, men syrénerna får ett par år att etablera sig i god jord innan de måste örja konkurrera. Dikesgrävning för häckar, bersåer mm är alltid bättre än gropar.

Om du fäller björken kommer den inte att ta upp vatten längre, mer än till de få skott som kan skjuta upp på stubben. En rot slutar att ta upp näring om den inte har något att ta upp den till, och att förmultningen sker långsamt är inga problem, snarare en tillgång för växtlighet runt omkring som får tid att förbereda sig för att ta upp näringen och fukten som de döende rötterna ger.
martinagson
De syrenbuskar som står närmas björken och där jag känner och även ser rötterna ganska ytligt i gräset är bara drygt 1 meter. På andra sidan bersån är buskarna 2,5 - 3 meter höga. Vi har bott i huset i två år och förra året träffade jag på ett par som bodde innan oss. Jag frågade dem lite grann om vad de hade planterat mest för att veta hur gamla växterna va ( vissa var i väldigt dåligt skick när vi flyttade in). Paret berättade i allafall att bersån funnits där när de flyttade in och de bodde i huset 5 år innan vi flyttade in. Buskarna är alltså mer än 7 år gamla. De borde ha tagit sig. Det märks så tydligt tycker jag att det är björken som är orsaken. Jag vill i och för sig ta bort några syrenbuskar för jag anser inte att bersån passar in just där den är placerad. Frågan är om jag törs plantera någonting annat i närheten eller om björken suger åt sig allt från de nya buskarna också. Men jag vill heller inte att gräsmattan blir vattensjuk. Jag hade lite problem i våras när tjälen gick ur då var vattenståndet väldigt högt. Hade grävt en grop till en ros ca 0,5 meter, omkring 0,3 meter var alldeles vattenfyllt och ville inte rinnan undan.

Suck, vet varken ut eller in. Hur skulle ni göra?
Cilla
Om jag hade minsta problem med vårvatten på tomten skulle jag inte tagit bort något träd.

Om jag ville ha något högre och blommande i närheten av björken skulle jag satsat på höga perenner och gjort uppbyggda bäddar.

Syrénerna kanske jag skulle flyttat eller givit bort.
martinagson
Det får nog bli så att björken får stå kvar. Är rädd att det kommer bli översvämmning annars, hade verkligen inte tänkt på det. Däremot har jag tänkt på tipset om att plantera höga perenner på uppbyggda bäddar och det känns som något jag ska fundera på nu under vintern. Tack för tipsen och vilken tur att jag inte tog ett hastigt beslut att bara högga ner björken innan jag rådfrågade de enormt kunniga folk som finns på denna sajt.

Tack igen

Kramar Martina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon