Full version: Humle
Tittiluringen
Hej kära odlarvänner!

Jag vill plocka Humle som nu är gröna små kottar på mina plantor. Men överallt när jag söker efter när dom ska skördas hittar jag att dom skördas aug el sept. Jovisst, men skördar man kottarna när dom är gröna eller när dom blivit bruna???

Kram på Er!
Titti rolleyes.gif
Fenja
Du plockar gröna kottar och torkar dem.
Mvh
Fenja
Tittiluringen
TUSEN TACK!!! å så snabbt du svarade wub.gif

Imorron blir det humleplock!!

Kram Titti
ingrid fuxwall
Och jag som alltid plockat dem när de varit bruna !
Fenja
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-08-2005, 23:55)
Och jag som alltid plockat dem när de varit bruna !

Man brukar skörda örter när de är i toppform och de verksamma ämnena som man vill åt är som starkast. Men det kanske inte spelar någon roll egentligen, beroende på vad du använt dem till... Om du vill ha ett "godnatt-te" så är det bäst att skörda gröna kottar.
Mvh
Fenja
Tittiluringen
åh Fenja... har du recept på det gonatt-teet? jag hade tänkt göra små sovagottpåsar med torkad humle... då kanske det funkar lika bra med bruna kottar?

Kram Titti wub.gif
Fenja
Jag skördar humlekottarna gröna, men de blir brunare av att torkas. Jag torkar i ugnen på 50-70 grader och lägger i en tättslutande burk så snart de svalnat.
Det finns lite olika godnattteér, du kan med fördel göra påsarna av gasbinda eller kompresser som du bara knyter i hop.

Starkt verkande te
2 delar humle
1 del vänderot (kan du skörda hela hösten, heter valleriana på latin)
1 del ljungblommor

En lite snällare variant
1 del humle
1 del kamomill
1 del citronmeliss
liten bit av kanelstång

Koka upp vattet, lägg i te och låt dra under lock i 20 minuter, sila och söta med honung.

Mvh
Fenja
Tittiluringen
MYCKEN TACK!! wub.gif

Titti
Meliss
Hej! Finns det olika sorters humle eller kan jag skörda av den jag har på trädgården? Finns det NÅGON risk att jag petar i mig giftig humle?

Tacksam för svar! unsure.gif
Fenja
Jag kan inte komma på något som kan förväxlas med humle direkt, får den du har de karaktäristiska "kottarna" så är det med största sannolikhet en humle.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon