fjodor
Det har varit många frågor om träd och buskar, det har varit kul att hänga med. Som novis blir man så impad av era kunskaper.
MEN hur söker man på en buske/träd om man inte har en aning om vad det är.

Jo jag vet att man kan fråga HÄR !!!! gärna med en bild på blad , växtsätt, osv. Men nog borde det gå "söka" själv??? Jag fixar det inte med en vanlig flora .... möjligen om jag av slumpen hittar en snarlik bild... det går inte (för mig) att ens hitta rätt "avdelning"...

Tänker att man KANSKE någonstans kan söka på " parflikiga blad" "små gröna kottar" "växer i blandskog" eller något ditåt???

fjodor
Ophelia
Undrar du hur man söker rent vetenskapligt, hur vi sitter och söker hemma i våra kammare (som jag tror är väldigt individuellt) eller tips på bra söklänkar på nätet?
ejjan
Om du vill ha en bra sida tycker jag att du ska kolla in denna;
http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html

Gå in på innehållsförteckning. Där kan man länka vidare till bilder på träd och sånt. (fast det är ju inte med så många olika träd kanske).
fjodor
tja vad menar jag??

ejjans länk http://linnaeus.nrm.se/flora/welcome.html är ju kanon..

den är "favoritiserad !" nu TACK för den...

MEN!!

Då måste man ju veta vad det är... eller tro sig veta... men jag tänker mer hur skall jag "ringa in" min växt så jag vet vad det tänkas vara... nu senast var det någon som visade en bild med bär på,,,, men inte visste DEN personen (eller jag) att han/hon skulle leta på FLÄDER!!!!

Tur att ni finns här!!! biggrin.gif smile.gif smile.gif smile.gif men jag vill "KUNNA SJÄLV".... (har inte vuxit ur det stadiet ännu...)

smile.gif sleep.gif unsure.gif wink.gif

så hur gör ni..... ???? "Bara VET" eller slår på bilder?.. letar på internet?

enklast är ju förstås att gå till forumet på odla.

fjodor
Trädet (ZonV)
Ett bra hjälpmedel är Krok & Almquist, Svensk Flora
Tror jag!
Ophelia
Hmmmm.....om jag tror mig veta så tror jag att jag har kombinerat olika "kunskapsområden". Om det är en korgblommig blomma så vet jag ungefär i floran var jag hittar dem. Sedan kan det finnas andra id-objekt som gör att man känner till växten "på ett ungefär" och har en viss aning om var den kanske kan hittas.

Jag brukar sitta och bläddra i flora och blomsterböcker så NÅGOT måste ju bara fastna biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Själv har jag "Den nordiska floran" av Mossberg, Stenberg och Ericsson (kanske inte fickformatstypen) samt en del andra böcker om blommor.
Cilla
Bra fråga om hur man identifierar träd och buskar!
Det finns flera sätt, jag försöker hålla kunskaperna om släktenas egenskaper levande. bestämningsnycklar finns beskrivna i bra floror, titta t ex här på nätet http://linnaeus.nrm.se/cgi-bin/virtflor/se...1&Terms=sl%E4kt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon