Full version: Ogräsättika
karjo
Hej!

Tänkte försöka få bort lite ogräs ute på "platt-gången". Funderade på ättika... Kan man inte blanda det själv? Hur blandar man isf?

Tack så länge!
karjo
*puffar upp*

Är det ingen som provat detta och har något förslag? rolleyes.gif
Reserv
sad.gif Hmm, enda jag testat är ogräsättikan dom säljer på K-Rauta, den var billig (under 100 lappen) och effektiv på allt ogräs jag hade på grusgången upp till huset. Har aldrig försökt att göra den själv. huh.gif
Virgo
hej,

Läs här smile.gif
kristerh
Fast...ättikan tar väl bara livet av de överjordiska delarna wink.gif unsure.gif
krister
Susanne i Linköping
Hett vatten är miljövänligt och verkar effektivt. I fjol testade jag på en maskros som växte i grus och den dog helt och hållet. Att jag inte tillämpat den metoden mera beror på att när jag "vattnade" maskrosen kom det en daggmask uppfarande ur marken, den blev liggande och bara vred sig. Gissa om jag kände mig usel!

Men jag har funderat på om man inte kan hälla på lite vatten först för att skrämma maskarna så att de flyttar sig innan man häller på mera. OK, jag vet att jag är blöthjärtad! ohmy.gif rolleyes.gif

Vattnet var kokhett och jag hällde på en hel del, så att rötterna skulle få sig en riktig omgång.

Ättika har jag testat men det är jobbigt att spruta på, luktar mycket, måste göras om många gånger och dessutom förstörde ättikan sprutflaskan. Literpriset på ogräsättikan var ungefär samma eller något lägre än matbutikens ättika när jag jämförde (beräknat på att jag spätt ut till samma koncentratrion).
mulle
Engelsmännen har en tokig masktävling varje år. Den går ut på att alla tävlande tilldelas en plätt gräs på några kvadratmeter och där ska de plocka så mycket mask som möjligt under en bestämd tid. Utan att gräva!
För att få masken att titta upp hoppar de omkring, stampar, dansar, bultar, spelar musik med mycket dova bastoner o.s.v., o.s.v.
rolleyes.gif
Något för en blöthjärtad i Linköping?
smile.gif
Mulle
Susanne i Linköping
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon