trädgårdssmurfar
För alltid. Fort.
Hur göra?
Micke
Beställ en grävskopa och en tom lastbil + ytterligare en lastbil med ny jord. smile.gif

Micke
Gossen Ruda
Eller köp lite Roundup/Rambo.
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 22-08-2005, 13:12)
Eller köp lite Roundup/Rambo.

Precis vad jag gjort med mina brännässlor, fungerar utmärkt rolleyes.gif
och kommer aldrig igen, (förhoppningsvis)
krister
Pricken
Roundup tar minst sex veckor på sig för att avliva en planta och växten måste stå kvar, för att medlet ska sprida sig och vara effektivt.
Grävskopan är alltså enda sättet som går fort :-)

Annars får du göra som man brukar. Dra upp och slå innan den blommar, om du inte vill köra med cancerframkallande gift. Envist och tills plantan ger upp, den sprider sig både med frö och rotskott så slå innan den blommar, vilket den försöker göra under hela växtsäsongen även om du kapar den jämsmed marken.
Och njut föralldel av skörden - torkade smulade nässelblad är en vitaminrik höjdare i hårdbröd och recept brukar finnas i bättre bakböcker. Nässelsoppa på våren är en delikatess som kanske kan få dig att ge nässlorna ett eget hörn nånstans.
Gossen Ruda
Det räcker med 2-3 veckor för att Roundup skall hinna verka. Kanske kortare. Vem har pratat om cancerframkallande gift? Det var Roundup det gällde.
Sommartorparn
CITAT (trädgårdssmurfar @ 22-08-2005, 12:33)
För alltid. Fort.
Hur göra?

Tar du bort alla nässlor så får du inga fjärilar nästa sommar.
stina
Jag har inga nässlor, men massor av fjärilar????
Sommartorparn
CITAT (stina @ 28-08-2005, 20:20)
Jag har inga nässlor, men massor av fjärilar????

Det kanske finns nässlor hos dina grannar? Eller i någon dikesren i närheten?
Själv funderar jag på att plantera nässlor sedan grannen har börjat klippa bort sina med gräsklipparen.

Detta gillar fjärilarna
Reserv
Brännässlorna trodde jag va´lättutrotade blink.gif Jag har bara satt på mig handskar och dragit upp dom rakt upp så roten kommit med, och efter det så har dom inte kommit tillbaks. Vad det gäller fjärillar så tycker jag att dom lockas lagom av kryddblommorna och alla myntor som förökat sig hej vilt så man inte har en aning om var vad växer längre. rolleyes.gif
kerstin z5-6
javisst det är lätt att grepa upp dem .. smile.gif
stina
Jag ÖNSKAR att jag hade ett nässelbestånd - det skulle jag använda till gödselvatten rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
karjo
Kanske lite off topic... Förlåt isf...

Men hur gör man nässelvatten? Och visst använder man det som gödning?
Reserv
Nässelvatten
Gossen Ruda
CITAT (Sommartorparn @ 28-08-2005, 19:59)
För alltid. Fort.
Hur göra?

Tar du bort alla nässlor så får du inga fjärilar nästa sommar.

Stämmer inte. Möjligen kan man tänka sig att vissa fjärilar och andra insekter som är monofaga på nässlor kan minska om man utrotar alla nässlor i ett stort område men inte annars. Ett bestånd i en trädgård har ingen betydelse.
pisanggoreng
För alltid. Fort.
Hur göra?

Lägg plattor på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon