Full version: Två frågor
hörnbjörn
Hej alla glada.

Har inhandlat en rosbuske(ingrid bergman) och en syrenbuske( "charles Joly")

Vad jag har förstått så ska inte rosorna beskäras efter plantering,eftersom dom är krukodlade. Stämmer detta?? Hur är det med vattningen nu, ska det vattnas lite eller mycket? växtnäring?

Jag vill med andra ord ha goda råd om skötseln av både rosorna och syrenen den närmsta tiden.

Mvh
Stefan "3veckor kvar på semestern" hörnbjörn
mulle
Ingen beskärning nu och inte heller extra näring men MYCKET vatten!
Jag brukar också göra så att jag fyller planteringsgropen med vatten och låter det sakta sjunka undan innan jag planterar.
I vilken zon bor du? Rosen kan behöva vintertäckning.
Mulle
hörnbjörn
Tack mulle.

Jag bor i västerås, så det är väl på gränsen mellan zon 2-3. Kan tänka mig att jag behöver täcka lite tills i vinter. Vad är bäst att täcka med???

MVH
Stefan
Berit
Min trädgårdsmästare säger: Bladen från Ormbunke smile.gif .

Finns säkert många andra alternativ. rolleyes.gif
mulle
Jag måste erkänna att jag hittills har slarvat med att vintertäcka och, ja, bl.a. Ingrid Bergman har frusit hos mig men hittills kommit igen.
Nu har jag skaffat en hel del rariteter och fått tänka om vad vintertäckningen beträffar.
En del kommer att tycka att jag är knäpp men eftersom jag har större växter inom synhåll från fönstren inomhus tänker jag göra något roligt av täckningen så att jag inte retar mig på ful utsikt alla dagar....
Jag har samlat på mig säckväv och ståltråd och roliga band och tänkte försöka göra lite tokroliga skulpturer av det hela.
En vinterträdgård invaderad av säckfilurer och -figurer....
rolleyes.gif
Mulle
Kajsa
Du kan ta två-tre nävar benmjöl i groparna till ros och syren så får dom en bra start, har du kompostjord gräv ner det. Jag kupar rosorna med jord eller kompostjord till vinterskydd. Har provat säckväv en vinter men stjälkarna möglade.
Gillan
Jag täckte alla mina rosor för ett par år sedan med säckväv,
men det var inte speciellt snyggt estetiskt sett wink.gif . Men
det var nog tiil god hjälp smile.gif .
Lyssna på Mulle och gör nåt snyggt av det. smile.gif
amaira
CITAT (Berit @ 22-08-2005, 14:23)
Min trädgårdsmästare säger: Bladen från Ormbunke smile.gif .

Ormbunke! Tack Berit!
Om det är något jag har mycket av, så är det ormbunkar/örnbräken.
Värt ett försök!

Ingrid Bergman är vacker!
hörnbjörn
Hej igen.

Tack för alla förslag.

Nu har jag en ny fråga biggrin.gif

Det är fortfarande knoppar kvar som inte slagit ut ännu.
Kommer dom att göra det eller???

Mvh
Stefan
fruberglund
Knopparna kommer alldeles säkert att slå ut så länge den hinner etablera sig.

Ingrid brukar remontera, min har 6 nya stora knoppar nu och har redan blommat så vackert. En favorit bland rosor på grund av sina JÄTTEBLOMMOR smile.gif

Min har inte behövt täckas (zon 3-4) och är ändå planterad i en smal upphöjd rabatt vid garaget så den om nån borde ju frysa men visst kan man göra det om man vill vara på den säkra sidan.

Bild tagen 2004
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon