Maggan H
22-08-2005, 12:44
...att försöka övervintra den? Den är så buskig och fin nu men det kanske inte är nån mening med att försöka. Den är över metern hög och står i växthuset.
Det går att övervintra chili ("spansk peppar"). Ställ den i ett ljust fönster eller ge den lite extra ljus med en blomlampa. Om du har omogen frukt på plantan som inte hinner mogna innan det blir för kallt i växthuset kan du i alla fall att ta in den och ha den tills frukten är mogen. Du kan förståss även plocka frukten omogna om du vill. En del sorter är starkare när de är mogna, andra när de är omogna.
Problemen med övervintring av chili brukar vara ohyra. I torrt inomhusklimat drar de gärna på sig bladlöss och spinnkvalster. Bladlöss kan man bekämpa med såpvatten, men spinnkvalster är jobbigare att bli av med. Får man spinnkvalster är det nästan lika bra att slänga hela plantan och så nya till nästa säsong.
pisanggoreng
22-08-2005, 16:25
Jag övervintrade några plantor förra året. Den stora fördelen var att vi fick en tidig skörd (i april, kanske), vilket passade bra eftersom förrådet från frysen började sina.
Nu börjar de övervintrade se riktigt slitna ut, och jag tänker inte övervintra dem igen. Fast någon ny ska jag spara för att få just den tidiga skörden.
pisanggoreng
22-08-2005, 16:26
Det är nog en bra idé att klippa ner den något om du ska övervintra den, eftersom frukt bara kommer på nya grenar. De måste dock ha en hel del blad kvar för att klara vintern.
Sulawesii
22-08-2005, 17:36
Behövs ett söderfönster för att övervintra utan extraljus? Skulle vilja spara min Rocotopeppar, men har bara öster- och västerfönster.
pisanggoreng
22-08-2005, 21:57
Jag övervintrade i ett norrfönster (!) utan extraljus. Det blir nog inga problem, bara det inte blir för varmt.
ingrid fuxwall
30-08-2005, 06:47
Själv övervintrade jag två stycken i ett söderfönster, men det beror enbart på att det var det enda lediga stället.
När jag tog in plantan fick den stå och ge frukter och allt eftersom klippte jag ner den så att den inte tog för stor plats.
Lycka till !
Ni som fryser chili, hur gör Ni?
Läser man Philippe Plöninges bok
Chilipeppar, så får man inspiration att övervintra dem . Endel sorter börjar ju inte ens ge ordenligt med frukt förrän andra året!
pisanggoreng
30-08-2005, 08:06
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-08-2005, 07:47)
Stoppar i en plastpåse som stoppas i frysen.
pisanggoreng
30-08-2005, 08:17
ingrid fuxwall
31-08-2005, 21:34
CITAT (pisanggoreng @ 30-08-2005, 09:06)
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-08-2005, 07:47)
Stoppar i en plastpåse som stoppas i frysen.

Jo det förstod jag väll nästan.
Tänkte snarast på hur du gjorde innan, eller tar du bara frukten hel och stoppar in ?
Hur ska man övervintra den då? Svalt, rumstemperatur, fuktigt, torrt? Har en Cayenne, borde väl vara samma instruktioner?
pisanggoreng
01-09-2005, 06:42
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-08-2005, 22:34)
tar du bara frukten hel och stoppar in ?
Ja.
CITAT (Carex @ 31-08-2005, 23:41)
Hur ska man övervintra den då? Svalt, rumstemperatur, fuktigt, torrt? Har en Cayenne, borde väl vara samma instruktioner?
Cayenne övervintras på samma sätt som andra chilisorter. Ljust, normal rumstemperatur duger bra. Låt den inte torka ut, men övervattna inte heller. Om bladen börjar gulna (och det inte beror på oyhyra) kan du ha vattnat för mycket. Jorden ska för det mesta vara torr på ytan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.