För några veckor sedan såg jag en vansinnigt vacker buske, eller kanske snarare ett träd med flera stammar. Den var minst två meter hög med flikiga blad och stora, gräddvita plymer. Vet någon vad det kan vara för sort?
Gissar på Rönnspirea...
Den virtuella floranMvh
Fenja
Jag gissar också på
rönnspirea.
Den är mycket expansiv.
Mulle
Är det Rönnspirea så plantera den INTE, den sprider sig med underjordiska stammar och blir bara vidare o vidare, fy för den, jag har utrotat mina efter mycket grävande
Lena Zon 4
CasualKarlsson
22-08-2005, 22:39
Jag gissar också på Rönnspirea. Minns inte om Rönnsumak finns med vita blommor. Är årstillväxten lite "luden"?
De är bägge vackra men förökar sig rejält med rotskott.
Ju mer skott Du klipper bort, ju mer stressar Du den till att skjuta nya. Inget att rekomendera i den vanliga hemmaträdgården om Du inte har den mitt i en stor gräsmatta så att Du kan köra av alla nya med gräsklipparen.
Om Du tycker rönn är vackert så varför inte plantera en Sorbus 'Dodong' E, Ullungrönn, istället. Ett bra träd (beroende på zon och andra förhållanden) med underbara höstfärger. På 10 år blir det ett vackert träd/buske på ca 5-7 m högt.
Om man gillar luddiga vita blommor på träd är Mannaasken, Fraxinus Ornus, ett måste. Under blomningen får man känslan av att behöva glasögon, eller nya sådana. Hela trädet är så luddigt vackert att man ser suddigt.

Ofta men inte alltid flerstammigt

Mannaaskarna i Stockholm

En enskild blomställning

Frukterna bildas i rött om asken står i sol
Och så hamnade mannaasken på habegärslistan....
Mulle
fruberglund
24-08-2005, 05:16
Rönnsumak finns med vita blommor (stänglar). Det är i så fall en han-planta, det är bara honorna som har röda stänglar. Den blommar dock kort tid (hanen alltså).
Rönnspirea skjuter INTE alltid rotskott, min "häck" gör det inte i alla fall.
Rönnsumak är däremot en annan femma, den skjuter rotskott som en GALNING här
Rönnspirea
Så den är inte värre än syrén kanske
Jag funderar på att sätta den bredvid en syrén som jag ändå måste avgränsa till resten.
Tack för era svar. Jag ska försöka fixa en bild på den, för jag tror inte att det är vare sig rönnsumak eller spirea. Blomställningarna var liksom mera som riktigt stora plymer. Jag återkommer.
lilla mamma
25-08-2005, 12:05
Inte ngn sorts hortensia då?
Nu har jag varit och fotograferat och jag får nog instämma: Det måste vara en rönnspirea.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.