Full version: Snigel
Berit
Hjälp! För första gången har jag sett en snigel i min trädgård, det kanhända att det funnits förr. Den är ljusbrungrå. Har ingen kamera hemma nu.

Hur gör jag med den, jag kan inte ha ihjäl något djur sad.gif
amaira
Tycker det låter som åkersnigel?
De är inte särskilt trevliga, och inge kul att ha i trädgården.
De är nattaktiva, på dagen gömmer de sig under olika saker där det är fuktigt. Så man kan finna dem under krukor, under plankor, under hinkar och stenar, i högar av bark, gräs, osv.

Vill du inte döda dem, så prova att flytta dem? Men de är geggigt slemmiga, så ha några skyddshandskar på dig, och samla dem i en hink, påse eller nåt.
Lägg ut en bräda eller något som "fälla", inventera den dagtid och plocka bort dem du finner.
Fast det beror på vad du har i din trädgård, om de gör skada för dig, eller inte. Sallad förstör de i ett nafs, t.ex.

Rosor skadar de inte alls. I alla fall inte mina. Här finns så många åkersniglar att jag inte orkar göra nåt åt dem.
Annars är våren en bra tid att få bort dem på. Innan de har hunnit börja föröka sig.
Berit
Tack Amaira!
Jag tittade på en bild på google och visst kan det vara en åkersnigel.

Men den har iaf rymt inatt. Jag förvarade den i en ask och nu är den borta.

Ifall jag skall flytta sniglar om jag hittar fler, hur långt bort ifrån tomten.

Om dödas hur förfar man då?
unsure.gif
amaira
CITAT (Berit @ 23-08-2005, 07:46)
Om dödas hur förfar man då?
unsure.gif

Klipp huvudet av dem.
Trampa ihjäl dem. (gör jag)
Häll kokande vatten över dem (men då får de inte vara så många att vattnet svalnar innan alla är omedelbart döda!).
Sätt dem i en plastpåse i frysboxen.

Om jag skulle få för mig att flytta dem ... hmmm ... Jag skulle släppa ut dem igen djupast inne i min skog, långt bort från andras rabatter och trädgårdsland. Det blir sådär minst femhundra meter, kanske? *Dålig på avstånd*

Titta här.

Göteborgs Naturhistoriska Museum, den andra ovanifrån. Där stod en del bra saker, men jag kunde inte länka till den direkt.
Berit
Bläh, jag får nojja. Klippa itu dem wacko.gif .

Jag får be vår hustomte åtgärda det här, han var ledig igår när jag som bäst behövde honom sad.gif

Men tack amaira för ditt svar och sidan om sniglar, jag har sparat den smile.gif
*Felix matte*
Vi la ut "ölfällor" för åkersniglarna.

Klipp ut botten på mjölkpaket.. gräv ner den så att kanten är jäms med jorden... fyll den med ÖL.. spelar mindre roll om det är av typen Folk eller Stark... sniglarna dras dit... dricker och drunknar.
Lite äckligt är det att länsa fällan men... så som de förstörde i min rabatt så har jag inga betänkligheter.
Berit
Tack för det tipset Felix matte. Om jag köper starköl så kanske dom blir fulla och får en död som inte är så kvalfull, jag menar att sniglarna är ju redan inne i dimman då tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon