Désirée
22-08-2005, 14:25
Är inne på att köpa ett växthus på ca 10-12 kvadratmeter och placera det på berggrund. Vi har ett stycke hyfsat slätt och jämt berg med ett tunt, tunt jordlager och jag tycker att det borde gå att placera ett växthus på. Krukodling givetvis

.
Mina frågor är - funkar det? Bör jag komplettera med tex mackadam/singel eller något annat? Finns det något hopp om att få det frostfritt (berg håller ju värme bra)?
Vilken stabil botten. Växthuset bör nog stå i våg så Du för nog gjuta en ram eller en platta. Tyvärr kommer det inte att bli frostfritt. I vart fall inte under de kallasre vintermånaderna. Visserligen talas det om bergvärme men det blir dyrt att borra till grundvattnet.
Svante, zon 1
23-08-2005, 11:13
Som sagt räcker det nog inte med bara berget. Vill du ha frostfritt får du nog gräva bort jorden, mura en sockel och sedan isolera mellan berget och växthusgolvet. Sedan måste du naturligtvis ha någon värmekälla under vintern ändå, isoleringen tar inte bort behovet av uppvärmning, den bara minskar det.
Désirée
23-08-2005, 11:26
Tack för svaren.
Det känns som det får bli ett växthus med minusgrader på vintern. Det var en liten förhoppning att berget skulle hjälpa till att hålla värmen. Min rosmarin överlever vintern tack vare skyddat läge mot solvarmt berg, men det är väl lite skillnad.
Ingrid på Västkusten
29-08-2005, 12:51
Haloj,
Vi har växthus på berg. Grävde ut under golvet som vi lade i form av bräder så det r en stoooor tom luftficka under där vi lade markskivor. Vi har vårat vintervarmt ca + 8 grader.
Det är jobb med att gjuta plintar i hörnen å så men det blir BRA. Vi satte fast/bultade fast det i berget också :-))
Och så kan man gjuta ihop betongblock/lecablock som grund och så höja upp sockeln med - det är guld vid krukodling då sockeln skuggar krukorna bra.
Berget håller INTE värmen på vintern. Om Du vil ha ett trevligt växthus och varmt på vintenr överväg ett väggfast som vi - vi blåser ut värme ifrån tvättstugan i källaren på vintern och har en värmefläkt. Polykarbonat är ett måste vid vintervarma växthus.
och vi bor i Gbg :-)
Désirée
16-09-2005, 07:00
Tack för tipsen. Att höja upp sockeln låter som en god idé.
Väggfast är inget alternativ i vårt fall, efterom vi måste komma åt att måla om m.m. Ett växthus som sticker ut från väggen blir lätt ett hinder.
Vi har ingen torktumlare, så någon värme att ta tillvara på där finns inte, men annars var ju den idén lysande!
PS
Bor också i Gbg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.