lindastina
22-08-2005, 14:34
Jag köpte någon sorts mynta, den har vuxit som bara den, men egentligen smakar den inget speciellt. Finns det olika sorters myntor (inte temynta eller kungsmynta - det känner jag till) och vilken är då godast för den härliga minsmaken i te? Vet ni det?
Pepparmyntan smakar pepparmint och är väl den vanligaste till sådant te...
kanske kan du också använda Krusmyntan, den har en mildare mintsmak, typ spearmint och en underton av laktits som inte är helt angenäm tycker jag.
Mvh
Fenja
Det mesta i Mentha-släktet är användbart till te. Där finns bl.a. pepparmynta (Mentha x piperita), grönmynta (Mentha spicata), gråmynta (Mentha longifolia), äppelmynta, krusmynta... Alla dessa har latinskt namn som börjar på Mentha.
Andra arter med "mynta" i det svenska namnet, som t.ex. kungsmynta (Origanum vulgare, även känd som oregano), kattmynta (Nepeta cataria) och temynta (Monarda didyma) är inte "äkta" myntor och smakar inte nödvändigtvis mint. Jag köpte nyligen något som heter drakmynta (Physostegia virginiana), som inte har någon doft alls. Jag tror inte ens att den är ätlig, jag köpte den som prydnadsväxt.
Till te föredrar jag faktiskt gråmynta. Den har en mjukare smak än pepparmynta och grönmynta. Grönmyntan (spearmint) är den man använder till te i Nordafrika, och pepparmynta är den som har starkast/friskast mintsmak. Äppelmynta har en lätt doft av äpple, men jag tyckte att den hade en otrevlig bismak.
Eva i Västerås
23-08-2005, 07:42
Jag har massor av myntor. Ppparmynta tycker jag om, och den variant av grönmynta som följde med när jag flyttade hemifrån på 70-talet. Andra sorter är mest till lyst.
Äppelmynta smakar inget vidare, tycker också den har bismak.
Rosenmynta blommar vackert, men...
Vadstenamynta vet jag inte om den är grön- eller gråmynta. Den faller liksom mellan beskrivningarna. Växer otroligt, men har också lite konstig bismak.
Krusmyntan smakar tuggummi (spearmint). Gott att tugga på ett blad, men inget vidare te.
Men roliga är dom.
myskmadra
23-08-2005, 07:44
Jag har turkisk mynta som absolut ger i mitt tycke den godaste smaken. Även pepparmyntan funkar tycker jag.
Men äppelmynta odlas nog mer för sitt utseeende.............
Hälsningar!
Jag rekommenderar Bowles mynta till te, den e mild o fin!!! Lite luddiga blad.
Annars funkar även marockansk mynta, men som sagt, Bowles e bästa te-myntan!
Ingrid på Västkusten
29-08-2005, 09:57
Sachalin-myntan - den är som tandkräm. Mentha sachalinensis
Marockansk är itne dum. Själv gilalr jag å ha i lite salvia i mitt pepparmyntste.
Blanda pepparmynta med citronmeliss, sedan kan man ha i lite socker och mjölk om man tycker det är gott. Brukar bli en bra blandning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.