askur
Hej Trädgårdsallvetare!

I vår trädgård (under anläggning) planterad jag i våras en liten doftolvon i våras som slog och blommade fint. När vi kom tillbaks efter några veckors frånvaro så ser den nu betydligt bedrövligare ut - bladen är dassigt grå-gröna med svarta områden i kanterna och det är inga nya skott på vägg ut förutom två nya, fräscha skott från de basala delarna. Jag undrar vad den lider av - kan det vara torkperioden i början på sommaren, den kraftiga blomningen, ny planteringen (eller en kombination av dessa) och vad man ska göra med den - kommer den med ny kraft nästa år eller ska jag börja om med ny planta, ska jag skära ner gammal slöa skott och endast spara de nya fräscha.

Tacksam för tips och kunskap
stina
Jag har också problem med mitt doftolvon. Bladen har krullat ihop sig och ser allmänt dassiga ut!!! Så var det förra året också...

sad.gif sad.gif sad.gif
Cilla
Jag har också ett olvon, hybridkejsarolvon, som inte trivs. Visserligen utvecklar det lite större blad än förra året, men inte så att den skriker ut att livet är toppen precis.

Hos mig tror jag det är för lerfuktig jord som är problemet, jag ska sätta om den på en kulle där jorden är varmare. Sedan tror jag att man kanske måste vänta lite på olvon, de tar nog lite tid på sig innan de börjar frodas.

Om mitt hade bruna blad skulle jag gissat på torka och inte beskurit alls. Även lite skadade eller grådassiga blad hjälper växten att få energi till rötterna. Om mina hade krullat ihop sig hade jag gissat på lusangrepp.

Men detta är gissningar, jag har inte planterat olvon annat än i min egen trädgård. Någon annan som har mer kunskaper och kan säga vad vi nybörjarolvonister ska göra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon